Hver femte leser er borte fra TV 2, halvparten er borte fra Dagsavisen, og Dagbladet ser en nedgang på 15 prosent i fjerde kvartal av 2024 sammenlignet med samme kvartal året før.
De aller fleste store mediene i Norge opplever nå nedgang i lesertallene. NRK ser en nedgang på ni prosent, mens VG greier seg forholdsvid bra med kun to prosent nedgang. Det kommer frem i ferske tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la frem onsdag.
Sjef for TV2.no, Ida Falch-Olsen, sier til Medier24 at nedgangen i stor grad skyldes svikt i trafikken fra sosiale medier, spesielt fra Facebook. Sjefredaktør i Dagbladet, Frode Hansen, forteller at trafikken fra Facebook ble omtrent strupet i 2024 hos dem. Flere andre som Medier24 har snakket med, peker også på Facebooks algoritmer.
I iNyheter har vi mellom 25.000 og 40.000 unike brukere innom hver dag, og vi har opplevde en god stigning det siste halvåret. Dette til tross for at vi også opplever en kraftig nedgang i spredningen av våre artikler på Facebook.
Slik ser tallene ut for daglig dekning hos de største nasjonale avisene i Norge:
- VG hadde 1,959,900 i fjor og 2,007,900 i forfjor (- 2%).
- NRK hadde 1,367,600 i fjor og 1,500,800 i forfjor (- 9%).
- Dagbladet hadde 1,059,100 i fjor og 1,247,000 i forfjor (- 15%).
- TV2 hadde 823,400 i fjor og 1,038,500 i forfjor (- 21%).
- E24 hadde 530,200 i fjor og 552,600 i forfjor (- 4%).
- Nettavisen hadde 460,600 i fjor og 509,900 i forfjor (- 10%).
- Aftenposten hadde 501,800 i fjor og 524,500 i forfjor (- 4%).
- Se og Hør hadde 480,600 i fjor og 485,800 i forfjor (- 1%).
- ABC Nyheter hadde 188,300 i fjor og 199,600 i forfjor (- 6%).
- Dagens Næringsliv hadde 200,100 i fjor og 222,600 i forfjor (- 10%).
- Finansavisen hadde 158,100 i fjor og 159,400 i forfjor (- 1%).
- Klassekampen hadde 112,500 i fjor og 113,200 i forfjor (- 1%).
- Dagen hadde 29,000 i fjor og 32,800 i forfjor (- 12%).