Det populære utgangspunktet for turer til fjells og en klatrepark på toppen er nå stengt.
Onsdag 19. juni ble Krossobanen stengt med umiddelbar virkning. Vedtaket kom etter at Statens Jernbanetilsyn var på befaring dagen før.
– Bakgrunnen for tilsynet var bekymringsmeldinger fra ulike hold. I tillegg har vi måttet purre på en sikkerhetskritisk prøving av tauene. Dette førte til at vi så det som nødvendig med et tilsyn, sier direktør i SJT, Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, i en pressemelding.
SJT har fått en rapport med med visuell kontroll av oppheng og løpeverk til kabinene på Krossobanen. Rapporten er utført av et firma som har stått for mye av vedlikeholdet på Krossobanen. I rapporten peker firmaet på flere urovekkende forhold og forslag til videre tiltak, skriver Rjukan Arbeiderblad
SJTs vurdering er at det ikke er forsvarlig å drive Krossobanen videre før funnene er kartlagt grundigere og utbedret, eventuelt at oppheng og løpeverk er fornyet.
– Stans er et virkemiddel vi bare bruker når det kan være fare for liv og helse. Vi har full forståelse for at dette går ut over mer enn Krossobanen selv, men vår jobb er å sikre trygge taubaner for publikum. Når Krossobanen ikke har vist godt nok at publikums sikkerhet er ivaretatt, har vi ikke annet valg enn å stenge banen, sier Reiersøl-Johnsen, i pressemeldingen.

Banen har en høydeforskjell på 500 meter.
Krossobanen er Nordens eldste (bygget i 1928) og mest originale to-tausbane og var den eneste i verden som fremdeles var i regulær trafikk.
Banen består av en blå vogn (Blåbæret) og en rød vogn (Tyttebæret) som frakter deg fra Rjukan og opp til foten av Hardangervidda på 5 minutter.
Toppen på Gvepseborg ligger på 886 m.o.h.