Miljødirektoratet sier nei til ny motorveg

Avatar photo
Publisert 19. desember 2022 | 16:00

Striden om ny firefelts motorvegbru over Lågendeltaet i Lillehammer har pågått i årevis.

I dag bestemte Miljødirektoratet at de ikke går inn for en vegutbygging gjennom reservatet.

Med det har direktoratet trumfet både Statsforvalter, kommune og Nye Veier.

Reservatet det er snakk om ble vernet i 1990, for å «bevare et viktig og spesielt våtmarksområde i sin naturlige tilstand». I området er det observert 12 ulike arter ender.

Ikke god nok grunn til unntak

Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet, sier til NRK at de har lyttet til Samferdselsdepartementet, som har påpekt at det ikke er nødvendig med 110-soner i all utbedring av større vegprosjekter.

Dermed mener Miljødirektoratet at det ikke lenger er god nok grunn til å gjøre unntak fra vernebestemmelsene.

– Vi har gjort en rettslig vurdering av spørsmålet; «Er vilkårene i naturmangfoldloven til å gi dispensasjon til stede». Det mener vi at det ikke er med det inngrepet som er planlagt, sier Hambro.

Direktoratet mener blant annet at et tiltak som har så stor negativ samfunnsøkonomisk verdi, ikke kan sies å være en vesentlig samfunnsinteresse, som er vilkåret for å gi unntak fra verneforskriften, skriver NRK.

Les også: FrP reagerer på skatteforslag: – Et kaldt gufs fra fortiden

Fagfolkene hos Statsforvalteren mener derimot at vegutbyggingen er av stor samfunnsinteresse, som det heter i deres vedtak for utbyggingen fra april.

De mener det ikke finnes traseer med mindre skadevirkninger for verneverdiene utenfor eller i naturreservatet.

Statsforvalterens vedtak innebar også å etablere et erstatningsareal et annet sted. Hensikten var at dette skulle kompensere for de tapte naturområdene i Lillehammer.

Dette førte til kommentarer fra Naturvernforbundet om at «trekkfuglene ikke følger omkjøringsskilt.»

Splittelse i miljøbevegelsen

Ferskvannsbiolog Morten Kraabøl og leder i Birdlife Oppland, Jon Opheim, vakte oppsikt da de i april i år argumenterte for at en ny bru ville være bedre for fuglelivet.

De viser til fugletellinger, der det fremgår at det store landingsområdet for trekkfugl er ved den nåværende trafikkbelastede brua.

Dermed vil det være bedre å etablere en ny bru lenger nord, og få mindre trafikk i de viktigste beite- og hvileområdene for fugler, mener de.

BUP-arbeidere slår alarm: – Tråkk på ADHD-bremsen

mest lest