Nye tall fra NAF Veihjelp for 2024 viser at punktering utgjorde nesten 30 prosent av utrykningene til elbiler. Til sammenligning var kun 11 prosent av bergingene for bensin- og dieselbiler relatert til punkterte dekk.
Det er flere grunner til at elbiler er mer utsatt for punktering enn biler med forbrenningsmotor, skriver NAF i en pressemelding.
- Tyngre kjøretøy: Elbiler er tyngre enn tilsvarende biler med bensin- eller dieselmotor, noe som fører til høyere dekkbelastning og økt risiko for punktering.
- Lavprofildekk: Mange elbiler er utstyrt med lavprofildekk, som er mer utsatt for skader.
- Bykjøring: Elbiler brukes ofte i urbane strøk, der det er større sjanse for å treffe små gjenstander som kan skade dekkene.
- Ingen reservedekk: De fleste nyere biler, inkludert elbiler, leveres uten reservedekk. Mange vegrer seg for å bruke reparasjonsskummet som følger med og kontakter heller veihjelp.
– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter berging ved punktering. Folk er ikke like selvhjulpne som før, sier Nils Sødal. Han er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Flatt batteri – en gjenganger for alle biler
Den hyppigste årsaken til bilberging generelt er flate startbatterier, uavhengig av biltype.
Også elbiler har et lite 12-voltsbatteri som starter bilen. Dette batteriet gir trøbbel for alle bilister, spesielt når det er kaldt, sier Sødal.
Han anbefaler å vedlikeholdslade batteriet gjennom vinteren for å unngå problemer.
Motorhavari rammer bensin- og dieselbiler
En feiltype elbilister slipper, er motorhavari, som ifølge NAF er en vanlig årsak til berging for biler med forbrenningsmotor.
– Det er rett og slett mer som kan gå galt i en forbrenningsmotor enn en elmotor. Derfor må våre bergere rykke ut oftere til bensin- og dieselbilister med motortrøbbel, sier Sødal.