Artikkel er basert på en pressemelding fra Zaptec.
Med kulden som setter inn, er det mange elbilister som opplever lengre ladetid og kortere rekkevidde. Har du vurdert å senke farten eller skru av varmen for å spare på batteriet? Elbilekspert Krister Riis Falch deler sine beste tips for å håndtere vinterens utfordringer.
Ifølge en pressemelding fra Zaptec, er det et kjent faktum at elbiler får kortere rekkevidde om vinteren, primært fordi kalde batterier tar opp mindre strøm. Dette kan være en overraskelse for de som går fra fossilbil til elbil uten å være forberedt på hvordan kulden påvirker bilens ytelse.
– Mange bilforhandlere er ikke flinke nok til å informere kunder om hvordan elbilen fungerer under kalde forhold, sier Falch, som har lang erfaring fra bilbransjen og driver en populær YouTube-kanal for elbiler.
Han påpeker at elbiler generelt er mer energieffektive enn fossilbiler, men at de bruker mer energi til oppvarming i kalde temperaturer, noe som kan føre til effekttap.
Forvarm batteriet for optimal lading
For å oppnå best mulig ladetid i kulden, anbefaler Falch å lade bilen når batteriet er varmt. Dette er spesielt viktig ved hurtiglading.
– Når du hjemmelader, er du ikke like avhengig av batteritemperaturen, men det er smart å koble bilen til laderen hvis den skal stå ute over lengre tid, forteller Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
Hun forklarer at elbiler har en ladekurve, der batteriet lader raskere når det er nært 0 prosent. Den ideelle temperaturen for batteriet er 25-35 grader, men mange elbileiere er ikke klar over dette. Forvarming av batteriet kan øke ladeeffekten betraktelig.
Energieffektiv kjøring
Kjøring om vinteren er også påvirket av snø og glatte veier, som øker rullemotstanden. Økland anbefaler bilister å bruke ratt- og setevarmere i stedet for å skru av varmen helt.
– Å kjøre saktere eller skru av varmeapparatet kan spare energi, men det er ofte mer effektivt å ta et kort ladestopp enn å fryse mens du kjører, sier hun.
Planlegg turen
For å tilpasse deg elbilen om vinteren, oppfordrer Falch bilister til å sjekke muligheten for batteriforvarming, ladehastigheter og å planlegge turen godt. Med flere ladestopp kan man unngå stress og ladekøer.
– Når du stopper for å lade, husk at det ikke er nødvendig å lade til mer enn 80 prosent på en hurtiglader. Det reduserer tiden du bruker på lading og minimerer køen for de som venter bak deg, forklarer han.
Ved å ha en god forståelse av hvordan elbilen fungerer og forberede seg på vinterforholdene, kan elbilister nyte en mer problemfri kjøreopplevelse selv i de kaldeste månedene.