Elbil i minusgrader: – Mange elbileiere vet ikke nok om hvordan elbilbatteriet fungerer

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 20. februar 2024 | 13:59

Sliter du med at det tar lenger tid å lade elbilen når det er kaldt ute og at rekkevidden blir kortere? Har du satt ned farten og skrudd av all varme i håpet om mer batteri?

Elbilekspert Krister Riis Falch mener at bedre kunnskap om bilen og hvordan et batteri fungerer, vil løse de fleste problemer med lading i kulda, skriver Zaptec i en pressemelding.

Det er et kjent faktum at elbiler får kortere rekkevidde på vinteren og den viktigste årsaken til dette er at batteriet blir kaldt. Jo kaldere batteriet er, jo mindre strøm kan det ta imot, noe som også er grunnen til at elbillading tar lengre tid i kulden. Det kan være en overraskelse for de som ikke er forberedt.

– Det vil kunne være en brå overgang hvis man går fra fossilbil til elbil og ikke er klar over hvordan elbilen fungerer i lavere temperaturer. Jeg opplever at bilforhandlere ofte er for dårlige til å informere kjøperne om bilen og hvordan den blir under kalde forhold, og kun et fåtall får informasjon om batteritemperaturen, sier elbilekspert Krister Riis Falch.

Falch har bakgrunn som bilmekaniker og har jobbet i bilbransjen i mange år. De siste årene har han drevet en YouTube-kanal der han prøvekjører og tester ulike elbiler.

– Elbiler er generelt mer energieffektive enn fossilbiler, siden 95 prosent av energien brukes til å bevege bilen fremover. Men det betyr at bilen må bruke mer av den tilgjengelige energien på oppvarming når det er kaldt ute, som resulterer i effekttapet. 

Forvarm batteriet, hvis du kan
For å få ladet elbilen med maks effekt selv når det er kaldt, gjelder det å lade bilen når batteriet er varmt. Dette gjelder spesielt hvis du må hurtiglade, men også ved hjemmelading vil det være lurt å sette bilen til lading med en gang du er tilbake fra en kjøretur.

– Når du hjemmelader er du ikke like avhengig av batteritemperaturen fordi du kan lade på lavere hastighet over lenger tid. Men hvis du skal stå parkert ute over en lengre periode vil det være lurt å la laderen stå koblet til bilen, slik at bilbatteriet blir ladet langsomt opp. Når batteriet er ferdig ladet, stopper ladingen, men om batterinivået synker vil bilen kunne starte lading igjen siden den er koblet til en ladeboks, forteller Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.

Rifa forklarer at elbiler har en ladekurve som går fra 0 til 100 prosent batteri, og at batteriet er mest mottakelig for energi og lader raskere i starten av ladekurven, altså når batteriet er nært 0. Jo fullere batteriet er, jo mindre hastighet lader det med.

– Batteriet har en ideell temperatur på 25-35 grader, men det er få elbileiere som er klar over dette og kun noen få bilmerker viser batteritemperaturen. Et triks er å forvarme batteriet, men da må du sette deg inn i hvordan dette skal gjøres for din bil og om den i det hele tatt har den muligheten.

Med forvarming vil batteriet varmes opp automatisk før du ankommer en ladestasjon, som gjør at du får ladet med høyere effekt. Det fungerer vanligvis slik at du velger en lader i navigasjonssystemet når du begynner å kjøre, og så regner bilen ut hvor mye strøm den vil ha ved ladestoppet og hvor mye den trenger for å komme seg til din satte destinasjon, slik at batteriet er klart til lading når du stopper.

Kan du bytte ut varmeapparatet mot ratt- og setevarmer?

Det er ikke bare kulden som gjør at en elbil bruker mer energi på vinteren – snø, slaps og glatte veier bidrar også til å øke rullemotstanden. Økland forteller at det er mange kjerringråd ute og går når det gjelder lading og kjøring i kulden, men at det enkle ofte er det beste.

– Vi får spørsmål fra våre kunder om det å kjøre saktere eller skru av varmeapparatet i bilen og heller ha på ratt- og setevarmer, sparer energi og gir bedre rekkevidde når de er på lengre turer. Men med mindre det er stor avstand mellom ladere og du rett og slett ikke har muligheten til å lade, så vil du spare mer tid på å ta et ladestopp i 10 minutter og ha det behagelig i bilen, enn å fryse og bruke lenger tid på kjøringen, sier hun.

Hvis det er hytta du er på vei til, vil det beste være å ha en hjemmelader montert der også, slik at du ikke er like avhengig av å stoppe på veien, men kan lade når du kommer frem.

Planlegg turen og gjør deg kjent med bilen din

Ifølge Falch er det beste du kan gjøre for å tilpasse deg til elbilen på vinteren, er å sjekke om du har mulighet for forvarming av batteriet, om bilen din viser batteritemperatur, hvilken ladehastighet du vanligvis pleier å få når du lader i kulden, og teste dette før du drar på tur.

– Da vil du ha et mye bedre kunnskapsgrunnlag for å vite hvor lang rekkevidde du vil få eller hvor det er lurt å stoppe for å lade. I vinter har det vært mer ladekøer enn tidligere, så planlegg turen din godt og legg inn flere ladestopp hvis du trenger.

Når du først stopper for å lade, kan det være greit å huske på noen tips som gjør ladeopplevelsen bedre for alle, inkludert de som står i kø.

– Ikke kast bort tid på å lade bilen din til mer enn 80 prosent på en hurtiglader. Du vil lade saktere, det sliter på batteriet, og du vil skape unødvendig kø for de bak deg. Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade de ekstra prosentene mellom 50-70. Hvis alle skal lade til 100 prosent er det ingen som kommer frem, sier Falch.

Han påpeker også at det er fint å passe på at du ikke opptar ladere som kan levere mer effekt enn bilen din kan ta imot. Vit ladehastighetsbegrensningen på bilen din og ikke velg en 200 kW lader hvis bilen din kun tar 50 kW.

– Mange elbiler er fantastisk gode å kjøre og jo mer du vet om bilen din og hvordan den fungerer, jo bedre blir hele bilopplevelsen. Ikke minst får du også lettere løst utfordringer med kortere rekkevidde og saktere lading i kulden, avslutter Falch.

mest lest