Asylimmigrasjonen i Wien går stadig over nye grenser og setter rekorder. Den siste er at over halvparten av førstrklassingene i den østerrikske hovedstaden Wien, ikke behersker tysk, melder avisen Heute.
Folkepartiet i Østerrike (ÖVP), som regjerer i Østerrike sammen landet med landets grønne parti, legger skylden for førsteklassingene’s mangefulle tysk-kunnskaper på partiene som styrer i Wien, de venstrevridde sosialdemokratene og det liberale partiet NEOS. For å bedre forholdene i Wiener-skolene, vil ÖVP blant annet innføre en ordning med tvungen barnehage for 3-åringer, som ikke snakker tysk, og ansette 1.000 personer som skal drive med språktrening for barna i byens barnehager.
Folkepartiets utdanningspolitiske talsmann i den østerrikske folkeforsamlingen, Harald Zierfuss, sier at tiden er i ferd med å løpe ut for Wien.
«Skolebarn som ikke kan tysk, er morgendagens sosialstøtte-mottakere,» sier han til avisa Heute.
Ifølge det tyske nettstedet Remix er det 60 prosent av elevene som ikke behersker tysk i østerrikske skoler, barn som er født i landet, men som vokser opp i hjem der det ikke snakkes tysk. Og det har alvorlige følger for integreringen av disse familiene i det østerrikske samfunnet.
I en artikkel den østerrikske avisen Krone nylig skrev nylig kommentator Andreas Mölzer at alle disse skolebarna vokser opp i familier som nekter å bli integrert i det østerrikske samfunnet, og at det derfor utvikles parallellsamfunn. Integrering av utenlandske familier inn i det sosiale og kulturelle systemet, som danner Østerrike, er i hovedsak avhengig av å kunne språket i landet. Med så mange utenlandske barn i skolene uten tilstrekkelig ferdighet i tysk, vil nivået på undervisningen trekkes ned og ramme også de som kan tysk, mener Mölzer.
Uansett hvordan den politiske venstresiden tåkelegger og sensurerer tilstandene, kan man ikke benekte at utdanningssystemene i Vest-Europa er katastrofale, stod det i en kommentar på det tyske nettstedet Remix nylig. Og som situasjonen i Wien avspeiler, er det heller ikke noe håp om at forholdene vil bli bedre. Den politiske venstresiden har ikke noe svar på problemene de har skapt med politikken sin, bortsett fra å beskytte egne barn ved selv å flytte eller plassere barna i skoler med etnisk flertall av østerrikske elever, eller plasserer dem i privatskoler.
Det er de fattige, etniske østerrikerne som sitter igjen med problemene som den massive immigrasjonen skaper. Og hvis de klager, blir de kalt rasister og fordomsfulle av velstående folk på den politiske venstresiden.
Forholdene i den østerrikske skolene gjør at lærere i massevis forlater jobbene sine på grunn av vold fra elever og mangel på respekt hos elevene og til og med voldtekt. Og som de sier i Nord-Norge: Og sånn går no dagan (i Wien).
