Salomonøyene nektet nylig adgang til den amerikansk kystvakten for en planlagt havneanløp, noe som ytterligere vekker bekymring for at Oseania-nasjonen kutter amerikanske bånd til fordel for Kina.

Det amerikanske kystvakt skipet USCG-Oliver Henry, som er hjemmebasert i Guam, skulle etter planen ha en rutinemessig logistikkhavn på Guadalcanal, sier løytnant Kristin Kam, en talskvinne for 14th Coast Guard District i Honolulu, i en e-post torsdag, skriver Stars and Stripes.
– Regjeringen på Salomonøyene svarte ikke på den amerikanske regjeringens anmodning om diplomatisk klarering for at fartøyet skulle fylle drivstoff og forsyninger i Honiara, sier løytnant Kristin Kam.
CGC Oliver Henry ble omdirigerte til Papua Ny-Guinea for å fylle drivstoff og forsyning.
– Det amerikanske utenriksdepartementet er i kontakt med regjeringen på Salomonøyene og forventer at alle fremtidige klareringer vil bli gitt til amerikanske skip, sa Kam.

På øyene var det en stor base under andre verdenskrig, og begynte da amerikanske marinesoldater landet på Guadalcanal i august 1942.
I tiårene etter krigens slutt har amerikansk fokus drevet bort fra øynasjonen. USA stengte ambassaden i Honiara i 1993.
I 2019 byttet Salomonøyene sin diplomatiske anerkjennelse fra Taiwan til Beijing, etter en mangeårig presskampanje fra Kina for å gjøre det.
– Kina er i ferd med å vinne terreng i sin innsats for å få dominans i Stillehavet, tvitret tidligere assisterende sekretær for veterandepartementet James Hutton.
China is gaining ground in its efforts to gain dominance in the Pacific – “Solomon Islands denies port call for Guam-based US Coast Guard cutter” https://t.co/1W4r5DmSDq
— James Hutton (@JEHutton) August 27, 2022
– Kina driver nå Salomonøyene», skrev Gordon G. Chang, forfatteren av Kinas kommende sammenbrudd, på Twitter.
#China is now running the #SolomonIslands. See this: https://t.co/xlJYki2ZVC.
— Gordon G. Chang (@GordonGChang) August 26, 2022