Denne ladetabben kan koste deg dyrt

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 8. september 2022 | 12:45

Det gjelder å velge riktig ladestolpe til elbilen når du lader langs veien, ellers kan du betale for effekt du ikke får.

– Mange betaler for mye for ladingen fordi de velger feil ladestolpe, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Prisen for hurtig- og lynlading har økt mye denne høsten. Med stadig økende kostnader på nærmest alt, er det lurt å spare der du kan, blant annet på ladestasjonen.

På de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading. Den ene er hurtiglading som er ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW). Den andre er lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere. Hos de aller fleste ladeleverandørene betaler du mer per kilowattime når du bruker en lynlader enn det det koster på hurtigladeren.

– Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal.

Les også: Innbyggerne blir bedt om ikke å lade sine elbiler

Riktig watt gir riktig pris

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det 17 elbilmodeller som ruller på norske veier som kan lade med maksimalt 50 kW.

– Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, rådgir Sødal.

Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet ved en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric er eksempler på biler som kan lade med maksimalt 50 kW.

– Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, sier Nils Sødal.

NAF: – Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr

mest lest