Elbiler får moms og ny vektavgift.
Allerede fra 1. januar innføres momsen på kjøpesummen over 500.000 kroner. Pris om vekt inngår i de nye avgiftene. For mange nybilkjøpere kan det bli en prisøkning på flere titalls tusen kroner.
Regjeringens forslag er som følger:
- Innføre moms på kjøpsbeløp over 500.000 kroner for elbiler.
- Innføre en ny vektkomponent som skal gjelde alle personbiler.
- Innføre innstramminger i engangsavgiften for hybrid- og fossilbiler, for å nå målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025.
Regjeringens begrunnelse er at inntektene fra bilavgiftene har falt med mer enn 40 milliarder kroner siden 2007, hvorav 30 milliarder kroner er tapte engangsavgiftsinntekter, skriver VG.
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening mener budsjettet er dårlig nytt for det såkalte «grønne skiftet».
– Dette innebærer kraftig prisøkning på nye biler, spesielt fordi man innfører engangsavgift på elbiler samtidig som momsen fases inn.
Han mener kombinasjonen av dårlige økonomiske tider og høye avgiftsøkninger vil bremse utskiftning av bilparken kraftig.
– Alle nye biler blir betydelig dyrere neste år. Konsekvensen er at gamle biler med høye utslipp vil forbli på veien. Dette er svært alvorlig når vi skal kutte klimagassutslippene med minst 50 prosent innen 2030. Jeg forventer at SV vil stå opp for klimaet i budsjettforhandlingene, sier Andresen.
Også Norges Bilbransjeforbund (NBF), som organiserer bilverksteder og bilforhandlere reagerer kraftig.
– Elbiler er statsbudsjettets store taper. Alle endringene er sjokkerende. Mange helt vanlige elbiler vil bli mange titusener kroner dyrere. En ting er momsen, men i tillegg vektavgift. Vi lurer på om regjeringen egentlig ønsker å kutte utslipp. Men vi håper og antar at SV ikke vil sitte stille å se på dette, sier sier kommunikasjonssjef i NBF, Egil Steinsland.
Listhaug om statsbudsjettet: – Tidenes skatte- og avgiftsbombe