Raymond vil forby fossilbiler i Oslo innen 2030: – Kynisk krig mot byens bilister

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 30. oktober 2022 | 00:03

Første utkast til Oslo Arbeiderpartis bystyreprogram ble publisert 24. oktober. Blant mye politikk lik den Oslo har sett de siste syv årene, ser man også tilfeller av mer radikal politikk i programmet.

Programkomiteen har nemlig gått inn for et ytterligere hårete mål i bilpolitikken, og vil nå fullstendig fase ut og fjerne alle fossildrevne personbiler i Oslo innen 2030.

Programkomiteens mindretall vil derimot heller stryke kulepunktet.

– Oslo er verdens elbilhovedstad. Det gir renere luft og lavere klimautslipp. Vi vil fortsette denne utviklingen, med et klart mål om å fase ut alle forurensende biler fra byen, heter det i utkastet til bystyreprogram.

Det står med andre ord ikke på ambisjonene til Raymond Johansen i Oslo, som dermed ønsker å videreføre og eskalere den kontroversielle bilpolitikken hvis mål er å gjøre hovedstaden til et utstillingsvindu for prøveprosjektet «den grønne byen».

På tide å tenke nytt?

Fra partiprogrammet fra 2019-2023 ble AP valgt inn med en konkurrerende politikk til MDG, som baserer seg på å kutte klimagassene med 95 prosent fra 2009-nivå innen 2030. Dette, blant mye annet, kan være en av årsakene til at de fikk sin oppslutning redusert med 12 prosentpoeng, ned til skvære 20 prosent. Ikke minst tapte de hele 8 representanter.

Samtidig som Oslo AP fikk en kraftig reduksjon under valget, som ble preget av store opprør, fikk MDG størst økning med 7,1 prosentpoeng og et resultat på hele 15,3 prosent, og ble med det byens tredje største parti. Lan Marie Berg fikk flest personstemmer, og ble den mest populære lokalpolitikeren i Oslo. Den radikale bilpolitikken til MDG er ønsket av mange.

Det er ingen tvil om at samferdsel er blant de mest engasjerende og polariserende sakene på dagsorden i Oslo. På motsatt side gjorde det såkalte protestpartiet Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger FNB (nå Folkets Parti) også et svært godt første valg med 5,8 % og 4 representanter inn i bystyret.

Partileder av Folkets Parti, Cecilie Lyngby, er ikke enig om retningen Oslo Arbeiderparti vil ta byen hennes.

– Dette er en kynisk krig mot Oslos 300 000 bilister, og vi i Folkets Parti (FNB) skal slåss med nebb og klør sammen med bilistene. Det er usosialt, urettferdig og ikke minst en stor skam at det ikke blir konsekvensutredet, sier Lyngby til iNyheter.

Politikken er ulovlig, mener Lyngby.

Partileder av Folkets Parti (FNB), Cecilie Lyngby. Foto: Privat

– Det er på ingen måte lov, og når Ap går ut og sier at dette er en del av deres valgprogram fremstår dette som useriøst. Byrådet sin bilpolitikk nærmer seg en sykdom. Dette henger ikke lenger på greip.

I følge Lyngby er det Vegtrafikklovens §7 Særlige forbud mot trafikk som er tiltenkt å brukes som rettslig grunnlag for å innføre nullutslippssoner og å forby fossilbiler. Da klima ikke er nevnt som begrunnelse verken i loven eller i forarbeidene til loven, mener hun at paragrafen ikke er gyldig som begrunnelse for å forby fossilbiler, og at det dermed må innføres en ny nasjonal lovparagraf, noe som ikke er gjort.

– Å plutselig begynne å bruke en lovparagraf som er ment til noe helt annet som begrunnelse for storbyenes lokale klimapolitikk kan derfor ende med juridisk mageplask.

– Vi kan ikke forby fossilbiler i byen, slår partilederen fast.

Arbeidet er allerede i gang, svarer Oslo Arbeiderparti.

Det er riktig at vi trenger en endring i loven, forklarer APs gruppeleder Andreas Halse til iNyheter. Den endringen jobber regjeringen allerede med. Statens vegvesen har gjennomført en utredning på hvordan det skal gjøres, som ble publisert i august.

Her slår Lyngby inn åpne dører. Arbeidet med å endre loven er godt i gang, og vi regner med at dette vil være godt på plass før 2030, sier Halse.

Kritiserer Brageprisen for å være for «hvit»

mest lest