Norskregistrerte «Geo Barents» har lagt til kai i Italia med 214 flyktninger/migranter om bord som nektes å gå i land. Noen sultestreiker i protest, mens andre har hoppet over bord.
Norske skip har havnet midt i en heftig debatt i Italia om hvem som har ansvaret for båtflyktninger i Middelhavet.
De siste ukene har flere hjelpeorganisasjoner, som Leger Uten Grenser og SOS Méditerannée, reddet flere hundre mennesker om bord i redningsskip i Middelhavet.
Ifølge internasjonale traktater skal skipene i slike tilfeller kunne legge til kai ved «nærmeste trygge havn».
I svært mange tilfeller vil være italiensk. Derfor har den nye italienske regjeringen satt ned foten.
Båtene nektes å legge til kai, for å forhindre det myndighetene i landet mener er en trussel mot Italias rett til å vokte egne grenser.
Vil sende de til Norge
Italias minister for maritime spørsmål, Nello Musumeci, sa i et intervju i Italias største dagsavis mandag denne uken at det er Norge som må trå til, ettersom redningsbåten er registrert i Norge.
– En båt er en del av staten. Og loven krever at en stat tar ansvar for dem de har reddet, sa Musumeci til avisen.
Les også: – Sannsynlig med coronabølge i vinter
Det samme mener landets samferdselsminister Matteo Salvini.
– Svaret er enkelt. De må dra til Norge, har Salvini sagt, ifølge NRK.
Norge ikke enig
Her hjemme tolkes havretten ikke på samme måte. I en uttalelse denne helgen gjorde den norske ambassadøren i Roma det klart:
«Norge har ikke et ansvar etter menneskerettskonvensjonene eller havretten for personer som tas om bord i private norskflaggede skip i Middelhavet».
Norges «nei» har vært høyt på medienes radar gjennom hele helgen, og italienske journalister er sendt til Oslo for å få utdypet hva norske myndigheters syn på saken er.
Franske myndigheter har antydet at de kan være villige til å ta hånd om noen av migrantene om bord, men de ser helst at de settes i land i Italia først, i henhold til internasjonale avtaler.