Prisen for brukte elbiler skyter til værs

Thomas Hildonen
Journalist Bil24.no
Publisert 12. november 2022 | 10:58

Denne artikkelen sto først på Bil24.

Selv en seks år gammel Kia Soul har steget voldsomt i pris på bruktbilmarkedet. Grunnen er lang leveringstid på nye elbiler.

Det er noe som heter flipping i bilverden. Dette fenomenet dukket opp i kjølvannet av dyre og eksklusive superbiler, og var en lønnsom greie for flipperne.

Gode kunder av for eksempel Bugatti, Aston Martin og Mercedes fikk tak i biler som kun skulle lages i begrenset antall, og med det samme de fikk levert bilen ble den solgt, eller flippet, videre. Ja, ofte med svær fortjeneste.

Problemet er velkjent, og merker som Aston Martin og Mercedes har prøvd å ta grep, mens Ford gikk så langt at de forlangte at kunden signerte en avtale om at bilen ikke skulle selges videre de neste to årene. Ja, det var knyttet til begrensende utgaver av superbilen GT.

Flipping traff Norge som en orkan for noen år siden, og dukket opp sammen med den eksplosjonsartete etterspørselen av nye elbiler. For bilprodusentene klarte ikke å mette sultne norske kunder, og mange utnyttet muligheten til å spekulere i dette. Nye elbiler lå på Finn med priser langt over den ordinære salgsprisen.

Nå har flippingen nok en gang blomstret, og i dag er det ikke uvanlige at folk utnytter ventelistene som har oppstått ved å bestille nye elbiler som de selger videre med profitt. Noen kjøper endog tre-fire nye elbiler om gangen, og det er selvsagt den vanlige bilkjøperen som blør for dette.

Ventelistene har også ført til et oppsving på bruktbilmarkedet, for det er beinhard kamp om brukte elbiler. For ikke nok med at mange privatpersoner jakter slike biler, for også bruktbilforhandlere ligger som gjedda i sivet og byr på det meste som dukker opp av elbiler som dukker opp på Finn.

Resultatet er selvsagt at prisene presses opp.

‒ Vi har funnet at prisene på brukte elbiler har skutt i været det siste året. Det er selgers marked, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En kombinasjon av at det er for få brukte elbiler i omløp og til dels lange ventelister på nye elbiler skaper altså ville tilstander i bruktmarkedet. Og det er lite som tilsier at dette skal roe seg med det første.

NAF har nemlig fått Norstat til å gjennomføre en undersøkelse om hva folket tenker om sin neste bil, og halvparten sier at de planlegger å kjøpe en brukt elbil.

‒ Høy etterspørsel gir en pris-bonanza på brukte elbiler, sier Sødal.

Og han vet hva han snakker om.

Veldig mange som kjøper bruktbil bruker nemlig NAFs kjøpekontrakt, og disse blir automatisk matet inn i en database. Det er nå over 160.000 kjøpekontrakter i statistikken fra NAF.

Forbundet sier at økningen samsvarer med ventelistene knyttet til nye elbiler, og det gjelder nær sagt all slags elbiler. Sødal sier at eldre Volkswagen e-Golf og Kia Soul nå har samme pris som de hadde våren 2020. Faktisk må man tilbake til mai 2020 for å finne like høye priser på disse bilene som i dag.

‒ En 2016-modell Kia Soul har steget med 34.000 kroner bare siden februar i år, forteller Sødal. Det er en elektrisk prisstigning som nesten ikke er til å tro.

NAF sier at for ni måneder siden var snittprisen for en Kia Soul 2016-modell 92.000 kroner, og i slutten av august hadde dette steget til formidable 126.000 kroner.

Et annet eksempel finner vi rundt en svært populær elbil for noen år siden, Nissan Leaf. En Nissan Leaf 40kWh fra 2018 steg 40.000 kroner fra desember 2020 til august 2022. Ja, selv en e-Golf fra 2015 steg med 31.000 kroner fra februar til august i år, viser NAF-statistikken.

Det er altså langt færre brukte elbiler sammenlignet med andre typer på bruktmarkedet, og dermed blir også elbilene mer utsatt for prissvingninger. NAF-statistikken viser at elbilene i perioder har samme prisfall som benin- og dieselbiler, mens i andre perioder får de kunstig høye priser grunnet stort press.

‒ Vi er inne i en slik pressperiode nå, påpeker Sødal.

‒ Lang leveringstid på nye elbiler har presset prisene opp på bruktmarkedet, spesielt det siste året. I tillegg bidrar høye drivstoffpriser kombinert med strømstøtte på hjemmelading til at flere vil ha elbil. Elbiler har sju ganger lavere drivstoffutgifter enn bensin- og dieselbiler.

Det er dermed en stor risiko for at bruktbilkjøperen nå betaler overpris, og med fortsatt krig i Ukraina og andre ting som forsinker produksjonen er det usikkert når situasjonen normaliserer seg.

‒ Tallene våre viser at mange eldre elbiler ligger på samme prisnivå som for et par år siden. Dette er penger du må regne med å tape når du senere skal selge bilen videre, påpeker Sødal.

‒ Sannsynligheten er stor for at vi om et par år ser et mer normalt bruktmarked og du får tilbake de vanlige verditapene på bilene. Markedet tar ikke hensyn til det du betalte ekstra da du kjøpte den brukte elbilen, understreker Nils Sødal.

Slik svarte folk på spørsmål om hvor gammel den neste bilen som kjøpes skal være.

Elbil-kritisk innlegg setter fyr på kommentarfeltet (+)

mest lest