Risikerer dobbel elbil-smell fra nyttår

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 25. november 2022 | 09:14

Stortinget er i innspurten av forhandlingene om bilavgiftene for neste år.

Nye tall viser at folk i distriktene er i ferd med å kaste seg på elbil-bølgen, men NAF frykter at de får en avgifts-smell i 2023.

Elbilandelen i byene har lenge vært høy. Nå kommer distriktene etter.

– Ni av ti nye biler som selges til privatpersoner i distriktene så langt i år er en elbil. Det er et overraskende høyt tall. Nå som distriktene er på vei over på elbil er det umusikalsk å innføre ekstra avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler fra 2023, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF i en pressemelding.

Fredag denne uken skal Stortinget etter planen være ferdig forhandlet med statsbudsjettet for 2023. Braadland mener folk i distriktene risikerer en dobbel avgifts-smell om SV går med på det som regjeringen har foreslått.

– Det ene er forslaget om en helt ny vektavgift. Blir det vedtatt kommer avgiften til å utgjøre 20 000 -25 000 kroner på en ny elbil. Det kommer selvsagt til å slå rett inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Braadland.

Les også: Nå kjøper vi ikke bensinbiler lenger

Økt avgift på brukte biler

Det andre er forslaget om økt omregistreringsavgift på elbil. Dette er en avgift på å kjøpe og selge bruktbiler. Regjeringen har foreslått å øke avgiften fra rundt 1700 kroner til nesten 7000 kroner for de nyeste bruktbilene. Også denne saken ligger på forhandlingsbordet mellom Ap, Sp og SV.

– I dag selges det flere brukte elbiler i distriktene enn det selges nye elbiler, i byene er det omvendt. Lav omregistreringsavgift på elbil er derfor et godt verktøy for at flere skal velge elbil. Folk flest i distriktene har sittet lenge på gjerdet når det gjelder elbil, men nå kommer de etter, sier Braadland.

– Hvis dette blir stående så vil regjeringen i praksis la byene trekke opp elbil-stigen etter seg, sier han.

Bilpolitikk er viktigere enn vi tror

mest lest