Får vi en Bud Light-situasjon i Norge?
Den amerikanske ølprodusenten Anheuser-Busch har kommet i store problemer med merker Bud Light etter at de hyret inn transkvinnen Dylan Mulvaney til å fronte ølet. En massiv boikottkampanje fulgte og ølsalget har stupt.
Les også: Bud Lights salgstall stuper etter at «transkvinne» frontet ølmerket
I Norge er neppe høyresiden like markant og Freias sjokolade har kanskje heller ikke den samme maskuline appellen i utgangspunktet. Men en liten krusning har det allerde blitt på sosiale medier etter at Freia har lansert melkesjokoladehjertene som en promotering av LHBTI+-miljøet.
Victoria Sveinsson fra partiet Liberalistisk ungdom har lagt ut en tweet der hun kommenterer på en stabel med melkesjokolade-hjerter.
RIP Freia.
— Victoria Sveinsson (@vicsveinsson) May 2, 2023
Kan anbefale sveitsiske Lindt, hvis du også tenker å droppe dette greiene her 👍🏼 pic.twitter.com/XyvAiqaOT5
I kommentarfeltet får Sveinsson motstand.
– Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig mener her. Er det dumt å motvirke ensomhet i LHBTI+miljøet? Er det feil å vise støtte til skeives rettigheter? Er det kjedelig med så mye farger?
– Jeg synes ikke en sjokoladeprodusent skal inngå politiske samarbeid. Det samme hadde jeg ment uansett hvilken politisk organisasjon det hadde vært, svarer Sveinsson.
Kort forklart: Jeg synes ikke en sjokoladeprodusent skal inngå politiske samarbeid. Det samme hadde jeg ment uansett hvilken politisk organisasjon det hadde vært. 🙂
— Victoria Sveinsson (@vicsveinsson) May 2, 2023
Så spørs det om norske merkevarer har fått med seg kontroversen i USA og tenker seg litt nøyere om før de flagger politisk korrekte budskap i tiden som kommer.