Nye klimaberegninger kan stoppe gigantisk veiprosjekt

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 15. mai 2023 | 07:31

Vegvesenet har ment at fergefri-prosjektet Hordfast på E39 var nyttig for samfunnet, men det var før klima kom med i regnestykket.

Den 56 kilometer lange motorveien skal gi ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen.

Prislappen er på 46 milliarder kroner, skriver NRK.

Prosjektet inkluderer en bro mellom Stord og Tysnes, og en gigantisk bro over Bjørnafjorden.

Hordfast var anslått å ha positiv samfunnsøkonomisk nytte, ifølge NRK.

Men så bad Samferdsledepartementet Vegvesenet regne på nytt.

Klimagassutslippene fra norske veier i 2030 skal være 55 prosent lavere enn i 1990, og Vegvesenet forutsetter for eksempel at bensin og diesel da må koste 50 kroner per liter. Da vil trafikken på de planlagte veiene bli markert mindre. Dermed blir også regnestykket for samfunnsnytten ganske annerledes.

Avdelingsdirektøren i Statens vegvesen, Jan Fredrik Lund som leder deres arbeid med Nasjonal Transportplan (NTP) 2025–2036, forteller til statskanalen at dyrt fossilt drivstoff gjør at trafikantnytten går noe ned. Han mener redusert trafikk gir dermed mindre bruk av veiprosjektene.

Øyvind Halleraker, daglig leder i Hordfast AS, mener de nye beregningene ikke har noe å si for prosjektet.

– Jeg mener man her ser helt vekk fra den positive klimaeffekten en får når fergene blir tatt vekk. Å drive en ferge gjennom vannet er svært energikrevende. Også om de skal gå på strøm, sier han til NRK.

mest lest