Den nye «miljøvennlige» bensinen kan skade motoren din

Avatar photo
Publisert 3. juli 2023 | 17:24

Tidligere i år kom det en ny bensintype på markedet som erstatning for 95 oktan. Siden har debatten rast blant bil- og båteiere.

VG melder om bileiere som kjører milevis for å fylle hos bensinstasjoner med gamle pumper. Båteiere leter etter marinaer med det samme.

Den nye bensinen heter E10. Bensinen består av opptil 10 prosent etanol, med hensikt om å gjøre drivstoffet mer klimavennlig.

For de fleste bileiere skal det gå greit å bruke den nye bensinen, men enkelte motorer kan bli skadet.

Norboat, som organiserer båtbransjen i Norge, har et klart råd til norske båteiere:

– Ikke fyll E10 bensin på båten din. Velg i stedet den som heter 98 oktan E5. Vi oppfordrer alle marinaer å tilby 98-oktan til fritidsbåter i sommer. De marinaene som bruker oljeselskaper som ikke tilbyr dette, bør bytte leverandør, sier Thomas Nicolai Bjønnes i Norboat AS til VG.

Mener E10 bensin kan være farlig

Til tross for at enkelte båtmotor-fabrikker sier det går greit å fylle E10 på tanken, mener Bjønnes at de fleste bør unngå det av sikkerhetsmessige hensyn.

Han mener E10 kan benyttes på de fleste motorer hvis båten brukes regelmessig og man fyller tanken ofte med fersk bensin. Problemet, ifølge Bjønnes, er at de fleste fritidsbåtene i Norge ikke brukes hyppig nok.

Hvis det går ukevis mellom hver gang tanken fylles, blir det for sjeldent til at man bør bruke E10, mener han.

Les også: – Ikke nødvendig med fartsgrenser

– En av egenskapene til etanol er at den er hygroskopisk, som betyr at den tiltrekker seg fuktighet og binder kondensen i bensinen. Kondensen blir således med inn i drivstoffsystemet til motoren og kan medføre korrosjon og tæring, eller i verste fall motorstans, forteller Bjønnes.

Han mener at dersom du får motorstopp ute på sjøen, kan konsekvensene bli store.

– Du kan drive til havs eller på et skjær. Vi er bekymret for at båtfolk skal risikere motorstans som følge av E10, og oppfordrer derfor båtfolket til å velge 98 oktan samt å montere vannutskiller på bensinfilteret, sier Bjønnes.

Motorsykkeleiere må også være forsiktige

Tom Sylling eier en Harley Davidson forhandler i Oslo. Han forteller til VG at de får mange spørsmål fra kundene om den nye bensinen.

– På nyere Harley er det greit. Det står presisert i manualen at E10 er ok. På eldre utgaver med forgasser derimot, kan det være litt mer komplisert. Her anbefaler vi 98 E5-bensin for å være på den sikre siden, sier Sylling.

Han legger til at motorsykler som skal lagres i en periode, bør fylles med 98 E5-bensin på tanken.

– Hvis du kjører med E10 og har slanger og pakninger som ikke er konstruert for det, kan de smuldre opp. Men ingen vet hvor lang tid det tar. Vi er spent på å se hvordan dette skal gå, sier Sylling til VG.

Hva med E10 på bil?

De fleste biler bygget etter 2011 kan stort sett bruke E10, melder VG. Men AMCAR Norge, som organiserer mange eiere av biler med eldre bensinmotorer, mener det ikke nødvendigvis er så enkelt.

– Selv om bilen din tåler å bli kjørt på E10, kan den få problemer om den står lenge med slik bensin på tanken, sier Henning Kjensli, markedssjef hos AMCAR Norge.

Han viser til at ved høye utetemperaturer, kan enkelte motorer få trøbbel med at bensinen «koker» og stanser drivstofftilførselen.

– Etanolen tærer også på slanger og pakninger, uten at man kan si eksakt hvor raskt det skjer. Det vi vet er at det over tid kan skape farlige situasjoner, sier Kjensli.

Les også: Foreslår forbud mot bensin- og dieselbiler i Oslo innen to år

Han sier de er bekymret for tilgangen til bensin uten etanol. I dag er det kun 98 oktan E5 som er etanolfri hos norske leverandører. Denne bensinen er merket E5 i henhold til EU-krav, men er likevel etanolfri i Norge enda. De siste årene har derimot mange av bensinstasjonene sluttet å tilby denne bensinen.

Kjensli mener tilgangen på 98-oktan er like viktig for de som eier eldre biler, som strøm er for elbileiere.

Oppfordringen hans til folk som er usikre, er å sjekke manualen om bilen i det hele tatt kan bruke E10. Hvis den kan, bør man likevel vurdere 98 oktan, spesielt hvis bilen skal stå ubrukt en periode.

– Det kan by på problemer med kondens og korrosjon i drivstoffsystemet med etanol på tanken, sier Kjensli.

mest lest