YouTube tester utestenging av brukere med «AdBlock»

Avatar photo
Publisert 3. juli 2023 | 15:44

Nettstedet vil bare la deg se tre videoer før du blir nektet tilgang, dersom du sperrer annonser.

«AdBlock» er en utvidelse til nettlesere som sperrer reklamer. Slike utvidelser fører til tapte reklameinntekter for YouTube og de som laster opp videoer på platformen. Nå ønsker YouTube å sette en stopper for reklameblokkering.

En test som nå gjennomføres av YouTube går ut på at enkelte brukere må tillate reklamer på nettstedet dersom de ønsker å se mer enn tre videoer.

– Annonser gjør at YouTube kan forbli gratis for milliarder av brukere verden over, heter det i en melding som nå dukker opp for enkelte brukere med «AdBlock». Videre står det at YouTubes Premium-abonnement er annonsefritt og fortsatt gjør at innholdsskapere får betalt.

YouTube bekrefter overfor nettstedet Bleeping Computer at det er snakk om en test.

– Vi kjører et lite eksperiment globalt som oppfordrer seere med adblockere aktivert til å tillate annonser på YouTube eller prøve YouTube Premium.

mest lest