Svensk analyse: Ingen bevis for at stengte skoler reduserte spredningen av koronaviruset

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 21. juni 2023 | 03:04

Skolestenging skoleåret 2020 til 2021 hadde ingen avgjørende effekt på spredningen av covid-19 i de nordiske landene Norge, Danmark, Finland, og Sverige.

Det viser en analyse utført av svenske helsemyndigheter.

I en pressemelding kommer det frem at en felles analyse av de nordiske landene har gjort det mulig å «påvise fraværet av en generell smitteforebyggende effekt med skolestenging».

– Barn og unges mulighet til å gå på skole og ta utdanning er en nøkkelfaktor for helse, og dette er derfor viktig læring for fremtiden, sier direktør i Sundhedsstyrelsen, Karin Tegmark Wisell, i pressemeldingen.

I pressemeldingen trekker også Annika Ersson – infeksjonslege og forsker ved Helsetilsynet i Sverige frem de negative konsekvensene av skolestengningene, som dårlig trivsel.

Den svenske analysen viser at nasjonale skolestengninger i Sverige bare gjaldt de eldste elevene i videregående skole, mens barn i grunnskolen og videregående skole kunne fortsette å gå på skolen.

Uavhengig av strategi mellom de nordiske landene, så viser imidlertid den svenske analysen at smittespredningen blant barn og unge i hovedsak fulgte spredningen i den voksne befolkningen.

Analysen viser blant annet at 16–18-åringene i Norge, Danmark, og Sverige var aldersgruppen med flest smittetilfeller – til tross for at de ble rammet av skolestenging i større grad enn de yngre.

– Skolestenging er et svært forstyrrende tiltak med ukjente langtidseffekter på barns fysiske og psykiske helse. Andre tiltak bør alltid iverksettes før skolenes normale drift begrenses, heter det i analysen.

– Det er tvilsomt om restriksjoner rettet mot barns muligheter for utdanning og normale ansikt-til-ansikt-aktiviteter bør gjennomføres med sikte på å beskytte andre grupper i samfunnet, står det videre.

Helsestyrets direktør, Karin Tegmark Wisell, understreker også viktigheten av å veie de negative helsekonsekvensene av skolestenging opp mot eventuelle positive effekter på smittespredning.

Analysen er basert på nasjonale data og ikke fra enkeltsmittekjeder, som i noen tilfeller kan ha vært direkte knyttet til skoler.

Den svenske helsedirektøren understreker også at analysen ikke kan brukes i forbindelse med andre lignende smittsomme sykdommer eller i sammenheng med andre land.

mest lest