Den britiske luksusbilprodusenten Jaguar høster kritikk i sosiale medier for sin nye markedsføring.
Med ny logo og nytt «image» har Jaguar lansert en reklamesnutt på X som har vakt store reaksjoner.
Med en mangfoldig gruppe mennesker i fargerike klær, kan videoen minne mer om et moteshow enn en bilreklame. Responsen er nesten utelukkende kritisk eller negativ.
– Selger dere biler? spør Tesla-gründer Elon Musk i en kommentar til bilprodusenten.
Reklamesnutten er i skrivende stund sett 125 millioner ganger, bare på X. Den ble lastet opp tirsdag denne uken.
Mange seere oppfatter reklamen som woke, og retter kritikk mot fokuset på mangfold og inkludering.
– Boikott Jaguar og andre forretninger som fortsatt ikke har skjønt det, skriver en person som har raket inn 50.000 likerklikk.
– Takk for tilbakemeldingen. Vi sender det videre til teamet vårt, skriver Jaguar tilbake til vedkommende.
En annen person skriver at han vil selge sin Jaguar. «Dette var forferdelig,» legger han til.
– Hvor er bilen? spør en annen person, som har observert at det ikke er én eneste bil å se i hele videosnutten.
En annen person, som har fått 21.000 likerklikk, advarer mot at det er slik selskaper faller. Jaguar svarer tilbake: «Dette er ikke slutten, men en ny begynnelse.»
– Gi oss en supercharged V8er. Ikke det dritet her, skriver en annen person som har fått 23.000 likerklikk.
I kommentarfeltet spekuleres det og i om Jaguar vil gå i fotsporene til Bud Light, et amerikansk øl som tapte kunder og omsetning etter å ha brukt en transperson som profil til å fronte merkevaren i sosiale medier.
En annen person påpeker ironien i at Jaguar skriver «copy nothing» (ikke kopier noe) i reklamesnutten, samtidig som de har modernisert logoen sin på en måte som er veldig lik en rekke andre selskaper.

X-profilen Ian Miles Cheong har lagt ut bilder av den gamle og den nye logoen til Jaguar. Responsen er krystallklar. Den nye logoen har ikke falt i smak.
– Den nye logoen passer bedre til en kinesisk elektrisk lekebil, skriver en person.
Podcasteren Joe Rogan har også kommentert på luksusbilprodusentens nye markedsføring.
«Kommentarene skuffer ikke,» skriver han. Rogan har også delt en videoreklame fra Porsche som han mener har gjort en bedre jobb i å imøtekomme målgruppen sin.
Den britiske politikeren og partilederen Nigel Farage spår at Jaguar kan gå konkurs etter det nye markedsføringsstuntet.
– Hva er det som har gått galt med moderne markedsføring? Jaguar vil ikke en gang vise frem bilen sin! Dette slår meg som et nytt «Bud Light-øyeblikk», sier han i en video på X.
I 2022 ble det solgt 24.000 biler fra Jaguar i Europa.
Det er ned fra 84.000 i 2018, ifølge nettstedet goodcarbadcar.com.