Artikkelen er basert på en pressemelding fra Fremtind.
Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, opplever en rekordstor pågang fra kunder rammet av det nylige værkaoset.
Mange har fått vann i kjelleren og vannskader på grunn av utette tak. Anette Grønby Rein, kommunikasjonssjef i Fremtind, sier i en pressemelding: – Det koker på telefonen hos oss nå. Vi jobber så raskt vi kan, men siden det er veldig mange som trenger hjelp, kan det ta litt lenger tid enn normalt.
Meteorologisk institutt har sendt ut flere farevarsler den siste tiden, et lavtrykk over Sør-Norge gir stor risiko for vannskader. Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forklarer at «når det kommer store nedbørsmengder, og snøen smelter, blir bakken «mettet» av vann, som finner nye veier.»
For de som allerede har opplevd skader, er det viktig å handle raskt. Hofstad-Nielsen anbefaler å fjerne verdifulle gjenstander fra kjellere og garasjer, og å ta bilder av skadene for forsikringsformål.