Statnett endrer tariffmodellen for strømnettet

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 22. juni 2026 | 12:52

Statnett har besluttet å innføre en ny tariffmodell for transmisjonsnettet, som skal fordele nettkostnadene annerledes mellom ulike kundegrupper.

Endringen innebærer blant annet at store strømforbrukere og industri skal betale en større andel av kostnadene, mens andelen for vanlig strømforbruk blir mindre.

– Vi trenger en robust tariffmodell som gir gode signaler for en samfunnsmessig rasjonell utvikling og drift av kraftsystemet, sier konserndirektør Gunnar G. Løvås i Statnett til NTB.

Vil redusere strømforbruket blant vanlige folk

Et sentralt grep er innføringen av et nytt kapasitetsledd, som skal gi kundene sterkere insentiv til å redusere maksimalt strømforbruk og dermed begrense behovet for nye nettinvesteringer.

– Kapasitetsleddet sender et signal om at nettkapasitet har en verdi. Vi innfører det gradvis for å unngå brå og store utslag for enkeltkunder, sier Løvås.

Samtidig reduseres den såkalte industriavkortingen gradvis fra 50 til 20 prosent over fire år. Statnett mener dagens ordning ikke lenger kan forsvares i en situasjon med høy etterspørsel etter nettkapasitet.

Vil bidra til rettferdig kostnadsfordeling

Ifølge Statnett skal den nye modellen bidra til en mer rettferdig kostnadsfordeling og til å holde framtidige nettinvesteringer nede.

Selskapet varsler samtidig videre arbeid med blant annet reservasjonstariff, anleggsbidrag og endringer i tariffene for kraftprodusenter. Arbeidet med den nye tariffmodellen har pågått siden 2024 og har vært på høring i flere runder.

mest lest