Medietilsynet er skuffet over Meta: Færre innlegg ble fjernet

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 23. mai 2025 | 11:51

Artikkelen er basert på en pressemelding fra Medietilsynet.

Antallet falske norske kontoer som fjernes av sosiale medier er kraftig redusert, viser en ny gjennomgang fra Medietilsynet. Meta, som eier Facebook og Instagram, oppgir fortsatt ingen tall for det norske markedet.

– Manglende rapportering gjør at offentligheten får et svært mangelfullt innblikk i hvordan de globale plattformene håndterer innhold som kan påvirke den offentlige debatten i Norge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Gjennomgangen gjelder rapporteringen fra Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og LinkedIn for andre halvår 2024. Tallene viser en markant nedgang i antall fjernede falske kontoer. TikTok slettet i underkant av 93 000 norske kontoer i perioden, ned fra over 300 000 i første halvår.

– Nedgangen er uventet, og kan ha sammenheng med høy grad av moderering i 2023 som en beredskap før valgene, sier Velsand.

Rapporten viser også at færre innlegg og annonser ble fjernet i EU og EØS for brudd på retningslinjer om desinformasjon. TikTok merket kun 1500 norske innlegg som «ikke-verifisert», og Meta fjernet færre politiske annonser i EU. LinkedIn og YouTube har trukket seg fra rapporteringsforpliktelsene om faktasjekk.

– Medietilsynet er skuffet over at Meta ikke rapporterer om forhold i Norge, til tross for at Facebook er den mest brukte tjenesten i sosiale medier her i landet, sier Velsand.

Bransjenormen mot desinformasjon er frivillig, men skal gi innsyn i hvordan plattformene håndterer desinformasjon. Den vil i 2025 bli tettere knyttet til EUs regelverk for digitale tjenester (DSA).

Hva tror du er grunnen til at Medietilsynet ønsker mer oversikt over hva plattformene gjør?

View Results

Loading ... Loading ...

mest lest