Iran gjør det klart at den nylig inngåtte intensjonsavtalen med USA ikke betyr en retur til situasjonen før konflikten i Hormuzstredet.
På vei hjem fra forhandlingene i Sveits uttalte parlamentspresident Mohammad Bagher Ghalibaf at Iran fortsatt er dypt skeptisk til USA, samtidig som han hevdet at Teheran har oppnådd viktige resultater gjennom diplomati. Ifølge Al Jazeera sa Ghalibaf at «administrasjonen av Hormuzstredet aldri vil vende tilbake til situasjonen før krigen».
– Vi har vært og er mistroiske til amerikanerne, og det er bare fornuftig at vi også vil være det i fremtiden, sa han.
Ghalibaf hevdet videre at blokkaden ble opphevet gjennom forhandlinger, og ikke militær makt.
– Hvis vi hadde ønsket å gjøre dette med militære midler, ville det naturligvis blitt krig og ført til store skader. Men dere så at blokkaden ble opphevet over natten, sa han.
Den iranske toppolitikeren anklaget også Israel for å forsøke å undergrave forhandlingsprosessen.
– Det sionistiske regimet er sterkt imot forhandlingene fordi de ser sin egen undergang i denne utviklingen og ønsker å sabotere prosessen, sa Ghalibaf.
Millioner av fat på vei ut
Samtidig melder analyseselskapet TankerTrackers.com på X at Iran allerede har eksportert rundt 36 millioner fat råolje siden 15. juni.
– Iran has exported 36 million barrels of crude oil since 2026-06-15. There is roughly an equal amount still afloat in Iran, skriver selskapet.
Tallene kan tyde på at oljeeksporten raskt er i ferd med å normaliseres etter at trafikken gjennom Hormuzstredet igjen ble åpnet.
Trump: USA har full kontroll
President Donald Trump presenterte imidlertid et helt annet bilde da han møtte pressen i Det hvite hus mandag.
Trump hevdet at USA fortsatt har full kontroll over Hormuzstredet og at en eventuell sjøblokade raskt kan gjeninnføres dersom Iran bryter den nylig inngåtte avtalen.
– Så lenge de respekterer oss, kommer vi ikke til å få problemer. Hvis de ikke gjør det, blir ting ikke bra, sa Trump.
Den amerikanske presidenten påpekte også at den amerikanske marinen fortsatt har kapasitet til å stanse trafikken til Iran på svært kort varsel.
Dermed tegner både Washington og Teheran et bilde av at krisen er avverget – men samtidig gjør begge parter det klart at maktkampen om verdens viktigste oljepassasje langt fra er over.
