Elbilister må regne med betydelig høyere bomutgifter på sommerens bilferie enn for få år siden, ifølge NAF. Organisasjonen peker på lavere rabatter og flere bomringer som årsak.
Om lag fire av ti nordmenn planlegger bilferie i sommer, viser en undersøkelse Norstat har gjort for NAF. Blant elbilistene er andelen enda høyere.
Dobbelt så mye bompenger som i 2022
Ifølge NAF har bompengene økt kraftig for elbilister sammenliknet med 2022. Organisasjonen opplyser at flere vanlige ferieruter nå koster dobbelt så mye eller mer i bompenger for elbiler.
– På mange vanlige ferieruter må du ut med dobbelt så mye eller mer i bompenger når du kjører elbil, sammenliknet med i 2022, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF til NTB.
NAF peker på redusert elbilrabatt og flere bomringer i byene som hovedårsaker til økningen. Samtidig understreker organisasjonen at elbil fortsatt er billigere enn dieselbil i bomstasjonene.
NAF oppfordrer bilister til å sjekke at de har AutoPASS-brikke for å få rabatt. Organisasjonen advarer også mot avtaler som kan gi ekstra månedsgebyrer.
– Sjekk at du har brikke i bilen, og sjekk også at du ikke betaler påslag på brikke-prisen, sier Handagard.
