Norges spesielle feiring etter seieren mot Senegal i fotball-VM får stor oppmerksomhet internasjonalt.
Etter den dramatiske seieren satte hele den norske troppen seg ned på gresset og rodde i takt med supporterne på tribunen. Feiringen ble ledet av kaptein Martin Ødegaard med tromme på banen, skriver Nettavisen.
Gikk viralt
Den britiske avisen Daily Mail omtaler feiringen som et uttrykk for Norges sterke tilknytning til landets norrøne historie.
– Nasjonen har omfavnet sin hundrevis av år gamle norrøne historie, med både fans, spillere og politikere med på laget, og det ser ut til å fungere, med to seire av to mulige så langt, skriver Daily Mail-journalist Ben Willocks.
Anti-woke, høyreekstremt og ekskluderende
Selv om reaksjonene nasjonalt og internasjonalt stort sett har vært positive, er det flere som bruker sterke ord til å kritisere det de mener er problematisk atferd. Feiringen, også satt i kontekst til det mye omtalte viking-lagbildet, har blitt anklaget for å være både anti-woke, høyreekstremt og ekskluderende.
Daily Mail omtalte ro-feiringen som en anti-woke markering. Morgenbladet omtalte den som sjåvinistisk og eksluderende. Akademiker Jane Haug Skjoldli sa i et intervju med Klassekampen at den var hypermaskulin og høyreekstrem.
