Regjeringen vil kutte byråkrati for næringslivet

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 23. juni 2026 | 22:22

Regjeringen legger frem en ny strategi for å redusere byråkrati og rapporteringskrav for næringslivet de neste årene. Strategien gjelder for perioden 2026 til 2029 og skal gjøre kommunikasjonen mellom bedrifter og myndigheter enklere og mer digital, ifølge regjeringen.

– Norske bedrifter skal møte mindre byråkrati. Derfor øker vi nå trykket i forenklingsarbeidet, sier næringsminister Cecilie Myrseth til NTB.

Vil forbedre byråkratiet

Regjeringen vil blant annet redusere dokumentasjonskrav, legge til rette for automatisert rapportering og sørge for bedre deling av data mellom offentlige virksomheter.

Et sentralt mål er at bedrifter i størst mulig grad bare skal levere samme informasjon én gang til myndighetene.

– Vi skal jobbe for at bedrifter i størst mulig grad bare trenger å levere opplysninger én gang, og at opplysningene deretter deles og gjenbrukes der det er behov, sier Myrseth.

Ifølge regjeringen ga tidligere forenklingstiltak i perioden 2021–2025 årlige besparelser for næringslivet på rundt sju milliarder kroner.

mest lest