Nye Oslopakke 3: Blir «bompengesjokk»

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 24. mai 2024 | 15:50

Statens vegvesen, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har presentert Oslopakke 3 som gjelder fram til 2045. Konklusjon: Det skal bli enda dyrere å kjøre bil i Oslo.

Den totale rammen på prosjekter for perioden 2025–2045 ligger på 93,2 milliarder kroner, skriver NTB.

Taksten i bomstasjonene rundt Oslo øker med tre kroner for både elbiler og fossilbiler.

Normaltaksten for elbil 1. vil januar 2025 øke fra 16 kroner til 19 kroner utenom rushtiden og fra 23 til 25 kroner i rushtiden. I 2026 økes takstene med ytterligere 1 krone utenom rushet og 2 kroner i rushtiden.

Taksten for fossile biler økes med 3 kroner utenom rushtiden til 36 kroner, og med 4 kroner i rushtiden. I 2026 økes takstene med ytterligere 1 krone utenom rush og 2 kroner i rush.

NAF betegner økningen som et bompengesjokk.

– Dette blir en sjokkregning for alle bilister i og rundt Oslo. Med økte takster gjennom døgnet er det helt klart at politikerne har sett på inntektene først. Når Ring 1 blir stengt i tre år framover, ville det kloke vært å belønne de som unngår å skape kø. Dette er nok et grep som bidrar til kø, kork og kaos i Oslo, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard.

Fremskrittspartiet er kritisk.

– Jeg er dessverre ikke overrasket, men hadde håpet på mer forståelse for at «ranet» av bilistene har nådd en grense, sier Liv Thon Gustavsen som er gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus i en pressemelding sendt til iNyheter.

Liv Thon Gustavsen, gruppeleder for FrPs fylkestingsgruppe i Akershus og Magnus Birkelund. gruppeleder i Oslo bystyre, Fremskrittspartiet. Foto: Kurt Inge Dale, Fremskrittspartiet

FrP-politikerne mener hele finansieringsmodellen i Oslopakke 3 er feilslått.  Selv om Fremskrittspartiet er en del av styringsgrunnlaget i både Oslo og Akershus har partiet i begge fylker stått utenfor forhandlingene, og stiller seg ikke bak resultatet.

– Det ingen forståelse fra regjeringen om de utfordringer vi har når det gjelder vei og kollektivtransport i Oslo og Akershus, og konsekvensene er nå enda høyere bompenger, sier Gustavsen.

mest lest