Rubio avviser iranske utspill: – De vet at de tar feil

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 24. juni 2026 | 02:13

USAs utenriksminister Marco Rubio sendte tirsdag en klar advarsel til Iran da han møtte pressen i Abu Dhabi. Rubio sa at amerikanerne vet nøyaktig hva iranerne har forpliktet seg til i fredsrammeverket som ble forhandlet frem i Sveits i helgen.

– Vi vet hva de har gått med på. Jeg vet ikke hvorfor de må si de tingene de sier. Det får de håndtere i sin egen innenrikspolitikk. Men vi vet hva de har sagt ja til, sa Rubio.

Uttalelsen kom etter at iranske myndigheter har sådd tvil om hvorvidt internasjonale atominspektører faktisk skal få tilgang til landet.

– Nå vil de enten gjøre det eller ikke. Hvis de gjør det, går prosessen videre. Hvis de ikke gjør det, må presidenten ta noen beslutninger, sa Rubio.

Utenriksministeren understreket at avtalen fortsatt er et arbeid under utvikling, og advarte mot å tro at en konflikt som har vart i nesten fem tiår kan løses på få dager.

– Dette er en sak som har pågått i 47 år. Ingen har sagt at den skal løses på halvannet døgn. Men det er lagt et rammeverk som gjør reell fremgang mulig, sa han.

Rubio beskrev de siste 72 timene som et viktig gjennombrudd, men understreket at mange vanskelige spørsmål fortsatt gjenstår.

Samtidig åpnet han for at Iran kan få tilgang til utenlandske investeringer dersom regimet endrer kurs.

– Hvis Irans ledelse velger å være et land i stedet for en revolusjonær bevegelse som eksporterer terror, vil de få muligheten til å gjøre utrolige ting i Iran, sa Rubio.

Han presiserte imidlertid at amerikanske skattebetalere ikke kommer til å finansiere en eventuell gjenoppbygging.

– Det blir ikke våre penger. Det blir ikke amerikanske myndigheters penger, sa han.

Rubio gjorde det også klart at USAs samtaler med Libanon foregår uavhengig av Iran-forhandlingene, selv om Irans støtte til Hizbollah vil være en del av dialogen med Teheran.

Mot slutten av pressebriefen understreket utenriksministeren at fri ferdsel gjennom Hormuzstredet er et spørsmål om internasjonal lov.

– Ingen land har lov til å kreve avgifter eller stenge en internasjonal vannvei. Det er slik internasjonal lov fungerer, og det er slik vi forventer at det fortsetter å være, sa Rubio.

mest lest