Denne måneden har NAF og Motor testet rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet i det de kaller årets utgave av «verdens største elbiltest».
Alle bilene ble testet på samme dag under like forhold, slik at man kan sammenligne rekkevidden og ladehastigheten til elbilene under typisk nordiske forhold, sommer og vinter. Elbilene går betydelig kortere på vinteren enn på sommeren, og avvikene fra oppgitt rekkevidde kan variere stort mellom ulike modeller.
NAF skriver at bilene ble kjørt i temperaturer mellom minus 6 og pluss 7 grader celsius. Rekkevidderesultatene har blitt GPS-korrigert, da enkelte tripptellere har hatt over 4 prosent feilvisning. For å sikre at de endelige rekkevidderesultatene er sammenlignbare, har de registrert koordinater der bilene stanset.
– Sjåførene stilte inn temperaturen slik at de får 21 grader i kupeen. Dette måler vi med et eksternt termometer, hvor sensoren plasseres i skulderhøyde mellom setene, forklarer NAF på sine nettsider.
Polestar 3 vant rekkeviddetesten med bare én kilometer. Denne modellen stanset etter 537 kilometer, som er 23 kortere enn produsentens oppgitte rekkevidde på 560 kilometer.
Hakk i hæl kom Teslas Model 3. Denne stanset etter 536 kilometer. Dette er et avvik på hele 166 kilometer fra produsentens oppgitte rekkevidde på 702 km.
På delt tredjeplass lander Kia EV3 og Porsche Taycan, som begge stanset etter 504 kilometer. Førstnevnte har en oppgitt rekkevidde på 590 km, mens Porsche oppgir 592 på sin modell.
De store taperne i denne testen er bygget i Frankrike og Kina.
Den store og luksuriøse kinesiske sjuseteren Voyah Dream kom aller dårligst ut i årets vintertest. Den stanset etter 340 kilometer. Her er avviket på hele 142 km til produsentens oppgitte rekkevidde på 482 km.
Nest sist kommer den mellomstore SUV-en Peugeot E-3008, som og hadde størst avvik. Den stanset etter 364 kilometer, mot produsentens oppgitte rekkevidde på 510 km. Det er 146 kilometer avvik.
Peugeot E-5008 gjorde det også dårlig. Den stanset etter 353 km, med et avvik på 135 km til oppgitt rekkevidde på 488 km.
Slik ble resultatet for de andre bilene som var med i testen, sortert etter oppnådd distanse (produsentenes oppgitte rekkevidde i parantes):
- BYD Tang: 479 (530).
- Audi Q6 e-tron: 477 (616).
- Hongqi EHS7: 450 (540).
- Hyundai IONIQ 5: 440 (546).
- Volkswagen ID.7: 434 (571).
- Ford Explorer EV: 430 (525).
- Lotus Emeya: 429 (500).
- BYD Sealion 7: 429 (502).
- Xpeng G6: 429 (550).
- Porsche Macan: 429 (552).
- BYD Seal U: 418 (500).
- NIO EL8: 414 (503).
- BMW i5: 387 (497).
- Mercedes-Benz G-klasse: 378 (443).
- Volvo EX30: 368 (457).
- Mini Countryman: 358 (399).
- Smart #3: 341 (415).
Snittfarten i denne testen var relativt lav, noe som har stor betydning for resultatet. Kjører man mye i motorveihastighet og det er kuldegrader, må du påregne høyere rekkeviddetap, i mange tilfeller også betydelig høyere.
NAF mener testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.
– Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal til TV 2.
Bilenes ladetider ble også testet. Resultatene kan du se på NAFs hjemmeside ved å trykke her.