Kommunalforening refser regjeringens strømgrep

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 25. juni 2026 | 19:28

Regjeringen får kritikk etter å ha vist til EØS-regler for å forklare hvorfor beboere i kommunalboliger med felles strømmåler ikke får Norgespris på strøm.

Kommunikasjonssjef Jarle Hetland i Eftas overvåkingsorgan (Esa) sier til Klassekampen at statsstøtteregelverket ikke er til hinder for støtte til husholdninger.

Skylder på EØS-regler

Energidepartementet har begrunnet dagens praksis med frykt for å komme i konflikt med EØS-reglene dersom kommuner som utleiere mottar støtte gjennom ordningen. Departementet mener kommunene i enkelte tilfeller kan konkurrere med private aktører eller stiftelser.

Hetland avviser ikke at kommuner må passe på hvordan støtteordninger innrettes, men understreker at staten har stort handlingsrom så lenge pengene går til husholdningene.

– Her har staten frihet til å lage ordninger som bringer støtta fram til målgruppa, sier han.

Kommunalforening reagerer

Også Norsk kommunalteknisk forening reagerer på regjeringens vurdering. Administrerende direktør Kirsti Kierulf mener det ikke finnes noen reell konkurranseproblematikk og ber regjeringen endre regelverket raskt, framfor å kreve omfattende utbygging av individuelle strømmålere i kommunalboliger.

mest lest