To menn som har sittet varetektsfengslet i fire uker i Bergen etter pågripelse av Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er løslatt, ifølge Bergens Tidende. De to er fortsatt siktet for terrorstøtte til Hamas, men blir ikke holdt videre i varetekt.
– De blir ikke begjært fengslet videre, da vi ikke mener det er fare for bevisforspillelse, blir Bergens Tidene opplyst. Siktelsen opprettholdes
Mistenkt for å levert våpen til Hamas
PST pågrep mennene 29. mai og fikk dem varetektsfengslet kort tid etter.
Ifølge PST er de mistenkt for å ha deltatt i en mulig våpenleveranse til Hamas i et annet vesteuropeisk land i fjor sommer.
Våpnene skal ha vært ment til terrorangrep
PST har tidligere opplyst at våpnene skal ha vært ment brukt i et planlagt terrorangrep mot jødiske og israelske mål i Vest-Europa, men vil ikke si hvilket land dette gjelder.
De to mennene er norske statsborgere, og opplyser selv at de har palestinsk bakgrunn. De nekter straffskyld i saken.
