To menn siktet for Hamas-samarbeid løslatt i Bergen: – Ingen fare for bevisforspillelse

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 25. juni 2026 | 16:48

To menn som har sittet varetektsfengslet i fire uker i Bergen etter pågripelse av Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er løslatt, ifølge Bergens Tidende. De to er fortsatt siktet for terrorstøtte til Hamas, men blir ikke holdt videre i varetekt.

– De blir ikke begjært fengslet videre, da vi ikke mener det er fare for bevisforspillelse, blir Bergens Tidene opplyst. Siktelsen opprettholdes

Mistenkt for å levert våpen til Hamas

PST pågrep mennene 29. mai og fikk dem varetektsfengslet kort tid etter.

Ifølge PST er de mistenkt for å ha deltatt i en mulig våpenleveranse til Hamas i et annet vesteuropeisk land i fjor sommer.

Våpnene skal ha vært ment til terrorangrep

PST har tidligere opplyst at våpnene skal ha vært ment brukt i et planlagt terrorangrep mot jødiske og israelske mål i Vest-Europa, men vil ikke si hvilket land dette gjelder.

De to mennene er norske statsborgere, og opplyser selv at de har palestinsk bakgrunn. De nekter straffskyld i saken.

mest lest