Stortinget er i innspurten av forhandlingene om bilavgiftene for neste år.
Nye tall viser at folk i distriktene er i ferd med å kaste seg på elbil-bølgen, men NAF frykter at de får en avgifts-smell i 2023.
Elbilandelen i byene har lenge vært høy. Nå kommer distriktene etter.
– Ni av ti nye biler som selges til privatpersoner i distriktene så langt i år er en elbil. Det er et overraskende høyt tall. Nå som distriktene er på vei over på elbil er det umusikalsk å innføre ekstra avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler fra 2023, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF i en pressemelding.
Fredag denne uken skal Stortinget etter planen være ferdig forhandlet med statsbudsjettet for 2023. Braadland mener folk i distriktene risikerer en dobbel avgifts-smell om SV går med på det som regjeringen har foreslått.
– Det ene er forslaget om en helt ny vektavgift. Blir det vedtatt kommer avgiften til å utgjøre 20 000 -25 000 kroner på en ny elbil. Det kommer selvsagt til å slå rett inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Braadland.
Les også: Nå kjøper vi ikke bensinbiler lenger
Økt avgift på brukte biler
Det andre er forslaget om økt omregistreringsavgift på elbil. Dette er en avgift på å kjøpe og selge bruktbiler. Regjeringen har foreslått å øke avgiften fra rundt 1700 kroner til nesten 7000 kroner for de nyeste bruktbilene. Også denne saken ligger på forhandlingsbordet mellom Ap, Sp og SV.
– I dag selges det flere brukte elbiler i distriktene enn det selges nye elbiler, i byene er det omvendt. Lav omregistreringsavgift på elbil er derfor et godt verktøy for at flere skal velge elbil. Folk flest i distriktene har sittet lenge på gjerdet når det gjelder elbil, men nå kommer de etter, sier Braadland.
– Hvis dette blir stående så vil regjeringen i praksis la byene trekke opp elbil-stigen etter seg, sier han.