En norsk favoritt kommer aller dårligst ut i denne undersøkelsen.
Undersøkelsen Autoindex 2022 har hentet inn svar fra 52,092 skandinaviske bileiere. Spørsmålene de stilles omhandler tilfredsstilthet ved service på verksted, kjøreopplevelse, opplevelsen rundt kjøpet og lojalitet til merket.
Når det kommer til kundenes tilfresstilthet rundt service på merkeverksted, ble Tesla kåret som den største taperen. Også i fjor kom de på sisteplass i denne kåringen.
Det var VG som først omtalte saken.
Tesla solgte 20.000 biler til norske kunder i 2021, og var dermed det mest kjøpte bilmerket blant nordmenn i fjor, ifølge NRK. Det er altså en svært populær bil blant nordmenn til tross for den dårlige verkstedopplevelsen kundene melder om.
Også Audi kommer svært dårlig ut, som også er et populært merke blant nordmenn. Audi lander nest sist på kåringen. Til VG sier Audi’s kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther at ingenting annet enn topplassering er godt nok.
– Vi vil gå grunding gjennom tilbakemeldingene våre og jobbe for å skape en premium kundeopplevelse, sier Winther.
Luksusmerke på topp
Merket som kommer best ut, er Lexus. Lexus eies og produseres av Toyota, og anses som et mer luksuriøst merke fra den japanske bilprodusenten. På andreplass kommer Toyota (igjen). Svenske Volvo kommer på tredjeplass.
Nedenfor kan du se hele listen.
- Lexus (958 poeng)
- Toyota (932 poeng)
- Volvo (915 poeng)
- Suzuki (910 poeng)
- BMW (904 poeng)
- Mazda (902 poeng)
- Ford (895 poeng)
- Subaru (889 poeng)
- Opel (881 poeng)
- Renault (879 poeng)
- Peugeot (878 poeng)
- Mitsubishi (876 poeng)
- Mercedes (875 poeng)
- Citröen (875 poeng)
- Nissan (870 poeng)
- Skoda (869 poeng)
- Kia (869 poeng)
- Volkswagen (868 poeng)
- Honda (863 poeng)
- Hyundai (849 poeng)
- Audi (847 poeng)
- Tesla (833 poeng)