Et overveldende flertall av Arbeiderpartiets folkevalgte ønsker at partiet skal fortsette å styre alene dersom de vinner valget, skriver VG.
Hele 80 prosent av de spurte lukker døren for regjeringssamarbeid med SV og Senterpartiet.
Hos SV er bildet motsatt: Bare rundt 10 prosent ønsker en ren Ap-regjering, mens 55 prosent foretrekker en rødgrønn konstellasjon med Ap, Sp og SV.
– Vi vil ha en rødgrønn regjering etter valget, det siste landet trenger er høyresidens politikk for økte forskjeller, sier SV-leder Kirsti Bergstø til avisen.
Senterpartiet på sin side peker på energipolitikken som nøkkelsak.
– Målingene viser at vi vil være på vippen i Stortinget. Den vippemakten vil vi bruke til å sikre nasjonal kontroll over energipolitikken og redusere avgiftene for folk, sier parlamentarisk leder Marit Arnstad til VG.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) har allerede signalisert at han ser for seg en ren Ap-regjering, og avviser både samarbeid med MDG og Rødt, samt en mindretallsregjering sammen med SV eller Sp.
