Kritiserer Bane Nor etter togkollaps: – Dette er for dårlig

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 26. desember 2024 | 05:56

Driftssjef Steinar Olsen i SJ retter skarp kritikk mot Bane Nors håndtering av togkollapsen som lammet hele jernbanen i Norge 1. juledag.

– Det er absolutt ikke greit at alt blir stående stille i så mange timer. Dette er dypt beklagelig overfor alle kunder i alle selskaper, sier Olsen til Aftenposten.

Han understreker at det må forventes at det finnes en backup-plan når kommunikasjonssystemet svikter, og varsler at SJ vil kreve å få dekket alle kostnader knyttet til hendelsen.

– Vi kommer til å gå i dialog med Bane Nor om å få dekket alle våre kostnader og tapte inntekter i forbindelse med dette, sier Olsen til avisen.

Samtlige tog i Norge sto stille i 12 timer som følge av en feil i kommunikasjonssystemet GSM-R, som styrer kontakten mellom tog og trafikkledelse. Selv om noen tog kunne starte opp igjen onsdag kveld, vil det ta tid før trafikken er tilbake til normalen, opplyser Bane Nor.

Pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor legger seg flat og sier til Aftenposten at det ikke er vanskelig å være enig i kritikken. Han lover en grundig evaluering av hendelsen for å hindre lignende situasjoner i fremtiden.

– Flytoget har allerede begynt å gå, og den øvrige togtrafikken vil gå som normalt i dag, sier pressevakt Øystein Stavdal Paulsen i Bane Nor til NTB torsdag morgen.

Bane Nor opplyser til NRK at de fortsatt ikke har funnet den underliggende årsaken til togkollapsen. Dette innebærer at det kan oppstå forstyrrelser i togtrafikken også i dag.

mest lest