Tesla opplever ny salgseksplosjon i Norge. Model Y er i mars helt suveren på registreringstoppen, til tross for venstreekstreme boikottkampanjer og hærverk rettet mot Tesla-eiere internasjonalt.
Mens venstresiden i USA fører en stadig mer aggressiv kampanje mot Tesla og Elon Musk – med bilbrenning, hærverk, uthenging av eiere og boikottoppfordringer – er det ingenting som tyder på at nordmenn lar seg påvirke.
Tvert imot: Norske bilkjøpere flokker seg til Tesla.
I mars har Tesla Model Y igjen befestet sin posisjon som Norges mest populære bil, med nær 1 400 registreringer – langt foran nærmeste konkurrent.
iNyheter har tatt kontakt med flere Tesla-eiere, som bekrefter at de står fjellstøtt i møte med venstre-aktivisme og svertekampanjer.
Danker ut Volkswagen
Teslas Model Y selger godt over dobbelt så mange som nestemann på listen, Volkswagen ID. Buzz, som har registrert overkanten 500 biler.
Faktisk selger Teslas Model Y og Model 3 mer enn samtlige 4 modeller fra Volkswagen fra topp 10-listen nå i mars, og befester seg dermed som mest populære elbilmerke.
Det viser ferske tall fra elbilstatistikk.no, som også viser at Model Y er landets klart mest solgte hittil i år.

Les også: Tesla-eiere i fare: Hackere avslører navn og adresser
Også den nye og oppgraderte Tesla Model 3, som ble lansert i fjor høst, har fått fart på salget. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har modellen hatt en økning på hele 300 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Tesla har kommet med en ny utgave av den viktigste bilen på det norske markedet, kanskje den viktigste bilen de har, uttalte OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen til Teknisk Ukeblad tidligere denne uken.
Han tror mediene er «med på å skape en hype som kanskje ikke er der i så stort omfang som enkelte skal ha det til».
Les også: – Hærverk mot Tesla-forhandlere vil stemples som terror
Hets, vold og sabotasje – men ingen effekt i Norge
Venstresiden i USA har lenge hatt et horn i siden til Tesla og Elon Musk, som har utfordret venstresidens kjærlighet for sensur, politisk korrekthet og økt statlig regulering og kontroll over folk og økonomi.
Spesielt siden hans støtte til Donald Trump, med påfølgende effektivisering av myndigheter og kutt i unødvendige offentlige utgifer, har han blitt utsatt for hatkampanjer.
Dette har resultert i alt fra å smøre kroppsdeler på biler, til hærverk på fabrikker og målrettede boikottkampanjer mot Tesla og dens eiere. Mye ledet an av media og venstresidens politikere – både internasjonalt, men også i Norge.
Artikkelen fortsetter.
Men til tross for denne kampanjen av politisk motivert sabotasje, ser hetsen mot Tesla ut til å ha null effekt i Norge.
Les også: Bondi går hardt ut etter Tesla-hærverk: – Vi kommer etter deg!
Hva sier norske Tesla-eiere?
iNyheter har snakket med et lite knippe norske Tesla-eiere. Fellesfaktoren er at de ikke rykker for sosialt press, til tross medias negative fokus på Elon Musk.
– Har du følt på noe sosialt press som Tesla-eier?
– Nei, absolutt ikke. Noen må gjerne rydde litt i sløsing i Norge også!, svarer Anders Olsen Vold til iNyheter.
En annen som velger kvalitet og godt håndverk heller enn hva sosialister og journalister forteller dem, er Niclas G.R. Ransted-Jøranli.
– Jeg har stort sett eid biler fra tyske og japanske merker siste 30 årene, og har aldri brydd meg om hva aksjonærer og ledere i de firmaene har hatt for politiske meninger. Veldig fornøyd med min første Tesla, og medias kampanje vil ikke få meg til å velge noe annet neste gang.
Marius Kjeldahl sier til iNyheter at folk er alt for opptatt av hva alle andre mener om ens egen moral enn de er å tenke selv.
– Jeg tipper en stor andel av de som vil boikotte Tesla på grunn av Elon er de samme som mener batterifabrikker og havvind i Norge er en kjempeidé, for det har politikerne sagt, sier Kjeldahl.
Tallene bekrefter Tesla-eiernes utspill til iNyheter. Bilkjøpere bryr seg tilsynelatende lite om symbolpolitikk og aktivistisk press. I stedet belønner de et selskap som leverer kvalitet, innovasjon og effektivitet.