Snart skal Tine gjøre brunosten halal slik at den kan eksporteres til det muslimske markedet.
– Vi har en økning på 15 prosent av brunost til utenlandske kunder. Vi regner med at både antall land og volum vil øke framover. Vi startet med halal-skoleringen i fjor, og er straks i mål, forteller anleggssjef Frode Auermo ved Tine Lom og Sjåk til GD.
Tall fra SSB tyder på at det er nærmere 1,6 milliarder muslimer i verden, og nesten 200.000 i Norge. Å imøtekomme denne markedandelen er ikke vanskelig, ifølge anleggssjefen.
– Det er ikke veldig komplisert å produsere halalost. Det handler i hovedsak om å bruke halal-sertifiserte smøremidler og vaskemidler. Det kan hende vi har dette i orden allerede, og dette er noe av det siste vi må få bekreftet før vi er klare til å gå i gang med sertifiseringen.
Auermo mener at halal-sertifisering ikke vil bety noe for effektiviteten i produksjonen, ettersom de vasker ned alt etter hver produksjon uansett.
– Vi er en del av en stor organisasjon som hele tiden er i omstilling, akkurat som andre store aktører. Det er struktursaker både på anleggssiden og organisasjonen ellers, og Tine må omstille seg i forhold til verden rundt seg. Vi er vant til å gjøre raske omstillinger, men hva dette betyr for oss, og hvilken dimensjon det blir på anlegget, vet vi ikke ennå. Uansett blir det lagt merke til at det vi lager er etterspurt og ettertraktet i «hele» verden, sier Frode Aurmo til GD.