Irakiske myndigheter har beslaglagt over 106 millioner dollar i en omfattende korrupsjonssak knyttet til landets oljedepartement.
Deler av pengene var gravd så dypt ned at myndighetene måtte bruke tungt maskineri for å hente dem opp, skriver OCCRP.
Ifølge Iraks øverste domstolsråd er totalt 107 millioner dollar beslaglagt i saken, tilsvarende over én milliard norske kroner i hovedsakelig irakiske dinarer.
Saken er knyttet til en større etterforskning av korrupsjon i oljedepartementet, som startet etter pågripelsen av Adnan Al-Jumaili i slutten av mai, skriver OCCRP. Al-Jumaili var viseminister for olje- og raffinerisaker i Irak.
Etter pågripelsen gjennomførte antikorrupsjonsstyrker en omfattende razzia mot boligen hans. Der skal myndighetene ha beslaglagt gullsmykker, automatvåpen, ammunisjon, tre milliarder irakiske dinarer og rundt 10 millioner dollar i kontanter.
Ifølge domstolsrådet førte Al-Jumailis forklaringer under avhør til at myndighetene fant de nedgravde pengene.
Til sammen skal det nå være beslaglagt over 98 milliarder irakiske dinarer og 11 millioner dollar i saken.
Les også: Ukrainsk forretningsmann etterlyses i korrupsjonssak
Forklaringene skal også ha ført til pågripelsen av to andre offentlige tjenestemenn: Raed al-Jubouri, tidligere guvernør i Salah al-Din-provinsen, og provinsens tidligere helsedirektør.
Etterforskningen skjer som del av en bredere kampanje mot korrupsjon i Irak. Ifølge OCCRP har statsministeren lovet å slå ned på omfattende korrupsjon i offentlig sektor.
En økonomisk rådgiver for statsministeren har tidligere sagt til det irakiske nyhetsbyrået INA at regjeringen forsøker å avvikle nettverk som tapper staten for verdier.
