Et kriminelt nettverk skal ha sendt store mengder cannabis fra Spania til Frankrike gjennom vanlige pakketjenester. Nå er ti personer pågrepet.
I midten av juni gjennomførte politiet 24 ransakinger i Spania til Frankrike. Aksjonene førte til beslag av 278.000 euro i kontanter, cannabis, andre narkotiske stoffer, skytevåpen, telefoner og biler.
Beløpet tilsvarer rundt 3,1 millioner kroner.
Ifølge etterforskningen skal nettverket ha smuglet cannabis fra Barcelona-området til Rennes-regionen i Frankrike.
Europol mener gruppen ble ledet av tre sentrale personer. To av dem skal ha vært basert i Spania og koordinert leveranser og forsendelser, mens én person i Frankrike skal ha hatt ansvar for distribusjonen etter at pakkene kom frem.
Etterforskerne har identifisert minst 114 pakker sendt mellom september 2024 og politiaksjonen i juni.
For å unngå å bli oppdaget skal de mistenkte i Spania ha brukt falske identiteter når de sendte narkotikaen. Nettverket skal også ha brukt samme metode til å sende penger tilbake til Spania.
Kontanter fra narkotikasalg ble ifølge Europol gjemt i pakker og sendt sammen med GPS-sporere, slik at forsendelsene kunne overvåkes.

Les også: Tolletaten advarer mot «barbiedop»: Kraftig økning i beslag
Myndighetene anslår at verdier knyttet til nettverket, inkludert eiendom, er verdt rundt 4 millioner euro, som tilsvarer om lag 45 millioner kroner.
Europol peker på at cannabis fortsatt er det mest brukte ulovlige rusmiddelet i Europa, og et av de mest lønnsomme narkotikamarkedene. Ifølge EUs narkotikabyrå genererer cannabismarkedet i Europa anslagsvis 12 milliarder euro årlig, tilsvarende rundt 135 milliarder kroner.
Les også: 11 tonn kokain beslaglagt på «kokain-motorveien»
