En rekke medier, enkeltindivider og i Norge statlige etater, som Politiet, har forlatt X (tidligere Twitter) de siste ukene.
For mange er det en underliggende protest mot den åpning av X som Elon Musk har gjennomført etter oppkjøpet i 2022.
Oppkjøpet medførte også en betydelige annonseboikott mot X og Musk har mistet store verdier siden oppkjøpet.
Andre har hyllet Musk for å gjøre et oppkjøp som han selv sier er motivert av en bekymring for ytringsfriheten.
iNyheter har fra onsdag begynt å annonsere på X.
– Vi trenger å gjøre iNyheter kjent for et større publikum og for oss et X ideelt, sier ansvarlig redaktør Helge Lurås i en kommentar.
Han sier annonseboikotten og det nesten totale fraværet av norske annonsører på X gjør at prisen er lavere enn andre steder, som f. eks. Facebook.
– Vi har ikke mye ressurser og må prioritere. Vi gjør derfor et forsøk med annonser på X. Det er fortsatt svært mange i dette landet som ikke har fått med seg at det engang er en nettavis som heter iNyheter, sier Lurås.
– Er det symbolsk også? Du har flere ganger skrevet at du mener Musks oppkjøp av Twitter har vært med på å redusere sensur på sosiale medier?
– Det er delvis inspirert av alle som nå forlater X i protest etter Trumps seier og Musks tettere samarbeid, ja. Jeg synes det er riktig å vise støtte til X og Musk. Ikke at våre småpenger gjør noen stor forskjell, men likevel. Det er lite «fuck you» til etablissementet, sier Lurås.
Han sier iNyheter i første omgang kjører annonsene en uke, men at det nok blir aktuelt å fortsette etter det også.
Både podcasten «Lurås» og «Ness» kan sees på X, under fanen «highlights» på iNyheters profil.