«Kåss til kvelds» legges ned

Avatar photo
Publisert 28. februar 2023 | 21:47

Det populære programmet legges ned som følge av at NRK må nedskalere og kutte 300 millioner kroner i 2023.

– Statsbudsjettet som ble lagt frem i fjor høst, har gjort at NRK har måttet gjøre en rekke tøffe prioriteringer på mange områder, sier redaksjonssjef Vivi Stenberg til NRK.

Første episode av talkshow-programmet med Else Kåss Furuseth og Markus Neby ble sendt 29. februar 2020.

Nå er det bare én sending igjen før programmet legges ned.

– Nedleggelsen henger sammen med innsparingene som NRK må gjøre i 2023, som dessverre også rammer underholdningstilbudet i helgen. Det er hovedbakgrunnen for at «Kåss til kvelds» nå avsluttes, fortsetter hun.

I fjor høst ble det klart at NRK må kutte minst 300 millioner kroner i 2023, noe som tilsvarer rundt 5 prosent av det totale budsjettet.

Da kom også frem at rundt halvparten av kuttene ville berøre NRKs «innholdsproduksjoner.»

Les også: Gikk du glipp av nordlyset? I kveld har du muligheten igjen!

Seertallene for «Kåss til kvelds» ligger på mellom 480.000 og 620.000 for hver episode i 2023.

– «Kåss til kvelds» har levert sju sesonger med mange utrolig morsomme og fine TV-stunder og er solid TV-underholdning, så selvsagt er det leit å skulle legge ned dette programmet, forteller Stenberg.

Redaksjonssjefen sier at Furuseth og Neby fortsatt vil være å se på NRK også i fremtiden, i andre formater.

Drapsdømt mann funnet død i fengsel

mest lest