Toyota, Subaru og Mazda er ikke overbevist om at helelektriske biler er fremtiden. Nå går de sammen for å lage motorer som skal kunne forbrenne flere ulike drivstoff.
Under en tre timer lang presentasjon i Tokyo hall tirsdag, kunngjorde bilprodusentene at de vil samarbeide for å utvikle nye bensinmotorer som skal bli langt mer effektive, fysisk mindre og lettere enn dagens motorer.
Disse skal dessuten kunne fôres med ulike typer drivstoff. I tillegg til vanlig bensin, skal de takle biodrivstoff, syntetisk drivstoff, samt hydrogen.
Motorene skal kunne kombineres mer optimalt med elektriske motorer enn hva man i dag kan gjøre med eksisterende bensinmotorer.
Bakgrunnen for samarbeidet mellom de tre bilprodusentene, er at det utviklingen trolig vil kunne skje raskere om de samarbeider.
– Alle selskapene ønsker å vinne, men vi er raskere om vi jobber sammen, sier Toyota-sjef Koji Sato.
Bilselskapene kaller den nye satsningen en «flersporsløsning», som betyr at de ikke bare investerer i batteri-elbiler, men også ønsker å holde døren åpen for andre løsninger som kan senke CO2-utslippene.
Årsaken til at selskapene vil satse på nye forbrenningsmotorer, er en kombinasjon av strenge utslippskrav i utviklede land, samt at en milliard mennesker rundt om i verden bor i områder uten strøm, som gjør det umulig for dem å bruke helelektriske biler.
– Elbilen kan ikke dekke alles behov. Derfor kommer forbrenningsmotoren til å leve videre, har Toyotas styreleder, Akio Toyoda tidligere uttalt.
Han har og sagt at han ikke tror elbilandelen i verdens nybilsalg noen gang kommer til å overstige 30 prosent. Resten kommer til å være en blanding av biler med vanlig forbrenningsmotor, hybrider og hydrogenteknologi.
Toyota solgte over 11,2 millioner biler globalt i fjor. Av disse var kun 0,92 prosent elbiler.
Selskapet har tidligere påpekt at 5,5 millioner jobber står på spill i den totale forsyningskjeden for kjøretøyproduksjon i Japan i dag, så et plutselig skifte til elbiler er ikke økonomisk mulig eller sosialt ansvarlig.
De nye motorene skal være klare om ikke lenge, men selskapene har ikke kunngjort en konkret tidslinje.