– Vi har gitt folk falske forhåpninger

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 28. juni 2025 | 11:51

Flere tusen personer fikk fredag kveld varsel om skyhøye premier etter Eurojackpot-trekningen – men alt var feil. Nå beklager Norsk Tipping sterkt overfor spillerne og erkjenner tillitstapet.

– Jeg skjønner godt at folk er sinte. Mange rakk å drømme om ferie, bolig eller oppussing før de fikk vite sannheten, sier administrerende direktør Tonje Sagstuen i en pressemelding lørdag formiddag.

Feilen skyldtes en teknisk svikt i systemet som regner om Eurocent til norske kroner. De uriktige premiesummene ble fjernet fra nettsiden og appen fredag kveld, og korrekte beløp ble lastet opp i løpet av natten. Ifølge Norsk Tipping var de fleste premiene utbetalt innen klokken 04.30 natt til lørdag.

– Dette er en svikt på flere nivåer, og det er mitt ansvar, sier Sagstuen.

Hendelsen føyer seg inn i rekken av alvorlige feil i selskapet de siste månedene. Kritikken lar ikke vente på seg – verken fra kundene, Lotteritilsynet eller kulturministeren.

– Kritikken er berettiget. Tilliten har fått seg en knekk, og det er bare vi som kan rette det opp, sier Sagstuen.

Lørdag møtte ledelsen i Norsk Tipping Kulturdepartementet for å redegjøre for hendelsen. Ifølge Sagstuen er departementet både bekymret og kritisk.

– Vi forstår det veldig godt. Norsk Tipping har vært en institusjon i Norge i over 75 år. Nå er vi i gang med å rydde opp – og gjenreise tilliten, sier hun.

mest lest