President Donald Trump møtte søndag EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i Turnberry i Skottland, der de diskuterte handel, forsvar og migrasjon. Trump brukte anledningen til å rette sterk kritikk mot Europas migrasjonspolitikk og kalte vindkraft for «en katastrofe».
– Europa blir knust av masseinnvandring, sa Trump, og la til at USA nå har den tryggeste grensen noensinne.
Han hevdet at det i forrige måned ikke ble registrert én eneste ulovlig grensepassering.
– Vi har bokstavelig talt null innkommende. Vi tar ut hundretusener, og de verste først. Europa har samme problem, og jeg tror de vil ende opp samme sted – de burde bare komme dit raskere, sa Trump.
Kritiserer vindkraft: – Ødelegger landskapet
I løpet av pressekonferansen kom Trump med et kraftig utfall mot vindkraft og erklærte at det ikke vil bli bygget flere vindmøller i USA under hans ledelse.
– Vindmøller dreper fugler, ødelegger landskapet og er den dyreste formen for energi. De er laget i Kina og begynner å ruste etter åtte år. Du får ikke begravet delene, for de ødelegger jorda. Det sier miljøvernerne selv, sa Trump.
Han fortsatte:
– Det er en svindel. Tyskland prøvde, og det fungerte ikke. Energi skal ikke være subsidiert – det skal være lønnsomt. Men viktigst: Vindmøller ødelegger våre vakre daler og sletter.
Trump pekte ut over golfbanen sin i Turnberry og sa at det var «en skam» å se ni vindmøller i horisonten.
– Det samme ser vi over hele Europa. Folk må vite at dette er svært ødeleggende og miljømessig uforsvarlig. Miljøaktivistene er ikke egentlig miljøvernere – de er politiske aktivister, sa han.
