Sykefraværet ved Tesla-fabrikken utenfor Berlin har skutt i været og nådde 17 prosent i august. Ledelsen har gått til det uvanlige skritt å oppsøke de syke hjemme.
Elon Musk reagerer. Men det er ikke klart om det er det høye sykefraværet, ledelsens beøsk – eller begge del – han reagerer på.
Fabrikken, som ligger i delstaten Brandenburg, har blitt møtt med kraftig kritikk etter at ledelsen begynte med hjemmebesøk for å kontrollere ansattes fravær, ifølge Handelsblatt.
I august var sykefraværet ved fabrikken hele tre ganger høyere enn gjennomsnittet for den tyske bilindustrien i fjor, noe som spesielt rammer på bestemte ukedager.
– Man merket det på aggressiviteten, sa personalsjef Erik Demmler under der han og seniordirektør André Therig diskuterte hvordan de ble mottatt under hjemmebesøkene.
Ifølge avisen var responsen fra de ansatte blandet; noen nektet å åpne døren, mens andre reagerte med sinne og vurderte å kontakte politiet.
Situasjonen har nå også blitt kjent for Elon Musk etter at en bruker delte Handelsblatt-artikkelen på X. I et innlegg på plattformen skriver Musk at han vil undersøke saken nærmere.
– Det høre sprøtt ut. Skal undersøke, skriver Musk.
This sounds crazy. Looking into it.
— Elon Musk (@elonmusk) September 26, 2024
I tillegg til utfordringer med sykefravær har fabrikken også opplevd gjentatte produksjonsstans de siste månedene, blant annet på grunn av logistikkproblemer og protester mot Teslas planer om å utvide fabrikken.
Samtidig har etterspørselen etter elbiler vært lavere enn forventet, noe som har ført til økt press på produksjonen.
«Hjemmebesøkene til Tesla-ansatte er den neste absurde handlingen mot det høyere enn gjennomsnittlige langtidssykefraværet ved fabrikken. Selskapets ansatte rapporterer ekstremt høy arbeidsbelastning, med en ledelse som presser dem som er ute med sykdom og lesser ned friske ansatte med ekstraarbeid», skriver Dirk Schulze, regionsjef i fagforeningen IG Metall, i en e-post, ifølge Bloomberg.
Tesla-fabrikken, som har rundt 12.000 ansatte, er ansvarlig for produksjonen av Model Y, som var den mest solgte bilen i Europa i fjor.