Fremtiden for luftfart kan innebære et fly som ligner på et stealth-bombefly. Fokus på lavere karbonutslipp driver utviklingen.
Siden andre verdenskrig har det grunnleggende designet av kommersielle fly – en tube med vinger – stort sett forblitt uendret.
Den amerikanske oppstartsbedriften JetZero og deres støttespillere tror at deres nye flydesign kan representere fremtiden for kommersiell luftfart og betydelig redusere karbonutslippene. Det iøynefallende designet, inspirert av stealth-bomberenes «blended wing»-struktur, har allerede vekket interesse hos flyselskaper på begge sider av Atlanteren, skriver Financial Times.
JetZero mener dere «blended wing-design» kan hjelpe til med å redusere drivstoffbehovet og derved CO₂-utslippene.
JetZeros design integrerer vingene og skroget, likt det amerikanske luftforsvarets B-2 bomber.
Den planlagte passasjerkapasiteten på 200 til 250 passasjerer vil fylle gapet mellom enkelt-aisle-fly, som Boeings 737 og Airbus’ A320-familier, og større twin-aisle-modeller.

På lengre sikt utvikler Airbus et hydrogen-drevet fly, med mål om en lansering i 2035. Selskapet investerer «hundrevis av millioner euro» i programmet, som inkluderer fire ulike flykonsepter, hvorav ett er et blended wing-design. Airbus utforsker også to fremdriftsalternativer: flytende hydrogen og hydrogen-brenselceller, ifølge Financial Times.
iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal
Advarer: USA vil trolig tape en krig mot Kina