Ruter må granskes – og hoder må rulle

Avatar photo
Cecilie Lyngby og Britt Fossum
"Cecilie og Britt rydde opp"
Publisert 30. januar 2024 | 18:59

Dette er et eksternt innlegg og gir uttrykk for skribentens meninger.

Når en tidligere VG-reporter og en spinndoktor fra PR-bransjen skal løse Ruter-katastrofen i det offentlige rom tyr de til ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer.

 Ruter har i vinter ikke vært i nærheten av å tilby folk det Ruter er til for. Å frakte sine kunder fra A til Å. Selskapet er under sterk politisk styring fra samferdselsbyråden i Oslo og politikerne i Akershus fylke. Oslo kommune eier 60 prosent av Ruter og har dermed hovedansvaret. Samferdselsbyrådsposten har de siste åtte år vært i hendene på to politikere fra MDG, nemlig Lan Marie Berg og Sirin Stav. Siden i fjor høst har Venstre styrt bussene i Oslo og det er åpenbart for folk flest at denne byråd er like symbolpolitikk-grønn som sine to forgjengere.

Den totale nedsmelting

Selv om Ruter, gjerne på detaljnivå, blir styrt fra Oslo rådhus er det likefullt Ruters ansvar å gjennomføre den til enhver rådene samferdselspolitikken. Og ikke minst, at bussene kommer til stoppestedene som avtalt. 

Hvor mange tusen bussreiser Ruter har innstilt i januar her vi ikke oversikten over, men de er svært mange. Samtidig er dette groteske kaos en helt ny virkelighet i landets hovedstad, selv om snøen alltid har dalt ned. 

I realiteten handler det om en nedsmelting av kollektivtransporten. Dette bringer Ruter inn i en svært alvorlig mediekrise og det er her to kvinner dukker opp. Ex-journalist og PR-agent Elisabeth Skarsbø Moen og spinndoktor Cathrine Myhren-Haugen som tidligere har jobbet for SAS, Statoil, NorgesGruppen og IKEA. 

Den glatte PR-strategi

Da pressen avslørte at elbusser for en milliard kroner allerede var vraket og at eksperter hadde høyt og tydelig advart mot en for rask bruk av elbussene ble svaret fra Skarsbø Moen:

– Vi er stolte av den jobben som har blitt gjort. Vi har med andre ord brukt god tid på overgangen til utslippsfrie busser, og det hadde vært uforsvarlig å bruke enda lengre tid. For det haster å få ned klimagassutslippene.

Altså, at bussene står parkert er i Ruters verden helt greit, fordi Ruter skal jo redde jorda?  

Så var det Cathrine Myhren-Haugen som er den som har ansvaret for å informere pressen og Ruters kunder. Hun har allerede en gang måtte krype på trykk og beklage villedende informasjon. En gjennomgang av hennes modus operandum gir følgende konklusjon: «Vi glatter over bussene på glatta med tilslørende informasjon.»

De redde sjåfører
Å snakke med de som sitter nærmest busskatastrofen kan være en nyttig øvelse, samtidig som bussjåførene er redd for å stå åpent frem. Det finnes en frykt for represalier, fordi alt som forstyrrer «klimakampen» får konsekvenser.

Vi har snakket med bussjåfører anonymt. Vi har testet det elendige kollektivtilbudet og her er noen av våre funn:

1) Ingen busser skal ha høyre innetemperatur enn 13 grader. Det er bikkjekaldt og får følgende konsekvenser:

– Det oppstår issvuller inne i bussene ved dørene. Både på gulv og rundt dørene. Dette gir glatte gulv og dører som ikke er tette. Vi så en mann skli i det han gikk inn, ikke greit. 

2) Sjåførene har egen varme rundt sitt sete som slås av når bussen har rundt 20prosent batteri igjen. Hvor har det blitt av Ruters HMS-ansvar for egne ansatte?

3) Automatiske lemmer til rullestoler fungere ikke da isen legger seg. På diesel bussene er det nok energi slik at varmevifte holder isen borte og lemmene fungerer.

4) En elbuss er ikke en elbuss, fordi rekkevidde varierer med antall ombord, antall stopp og temperatur ute. Dette skaper uforutsigbare utfordringer. 

5) Kjøreegenskapene til el-bussene er heller ikke tilpasset 0-føre, som betyr tele, regn og sludd.

6) Lovpålagt kjettingbruk eksisterer ikke.

7) Bussene er feilkonstruert, fordi vekten er ikke plassert over drivende aksel. Det betyr at bussene spinner i vilden sky på flatmark. 

8) Mange bussjåfører opplever frykt og redsel og ønsker seg tilbake til de velfungerende dieselbussene.  

Denne listen kunne sikkert blitt dobbelt så lang, men den burde være tilstrekkelig for å gjøre Skarsbø Moen og Myhren-Haugen flaue der de sitter i sitt PR-tårn og glatter over. På tide at fagfolk gransker Ruter og at hoder ruller. Dette går rett og slett ikke lenger. 

mest lest