Ifølge Frende Forsikring øker antallet digitale bedragerier i Norge, med en rapport fra Økokrim som viser en 60 prosent økning i anmeldelser de siste ti årene.
Det melder Frende Forsikring i en prssemelding via NTB.
IT-sikkerhetssjef Tron Ingebrigtsen advarer om at svindlerne benytter seg av automatisering og kunstig intelligens for å lure folk, noe som gjør dem mer sofistikerte og vanskeligere å oppdage.
En av de mest utbredte svindelmetodene er SMS-svindel, spesielt rundt perioder som skattemeldinger og ferietider. Svindlerne sender meldinger som ber folk logge inn med BankID for å sjekke skatteoppgjør eller bestille pass. Ifølge en undersøkelse utført av Norstat oppgir hele 91 prosent av nordmenn at de har blitt kontaktet av svindlere via SMS. Hellevik advarer også om at kunstig intelligens kan brukes til å lage overbevisende stemmeopptak, noe som kan føre til at ofre overfører penger til svindlere.
Svindel på sosiale medier er også en økende bekymring, med hacket Messenger-kontoer som benyttes for å sende meldinger til kjente for å lure dem. Ingebrigtsen påpeker at det er viktig å være skeptisk når noen ber om BankID-informasjon, og anbefaler å ta seg tid til å verifisere henvendelser før man reagerer.
Til tross for den bekymringsfulle utviklingen er det også positive nyheter. Teleoperatørene jobber med å sperre anrop fra svindelaktører, og den nye finansavtaleloven gir bankkunder bedre beskyttelse mot svindel. Politiet oppfordrer folk til å anmelde svindelsaker, da økt rapportering kan hjelpe dem med å avsløre kriminelle nettverk.