Det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford er på vei ut av Midtøsten etter rundt ti måneder til sjøs, samtidig som forhandlingene mellom USA og Iran står fast.
Avgangen gir etterlengtet avlastning for mannskapet, men reduserer samtidig USAs militære slagkraft i regionen. Hangarskipet var på besøk i Oslo i høsten 2025.
300 dager til sjøs
Skipet har vært en del av en større amerikansk styrke sammen med hangarskipene USS George H.W. Bush og USS Abraham Lincoln, som håndhever en blokade mot iransk olje- og varetransport.
Utplasseringen har vart i over 300 dager, det lengste for et moderne amerikansk hangarskip, og har ført til både slitasje og tekniske problemer. Skipet har blant annet hatt brann om bord og gjentatte feil, og skal gjennom omfattende vedlikehold når det returnerer til USA.
Legger fortsatt press på Iran
Den lange tjenestetiden får også politisk oppmerksomhet i Washington.
– Jeg er bekymret for USS Ford. Hvilke avveininger gjør vi? sier kongressrepresentant Gil Cisneros til Washington Post.
Forsvarsminister Pete Hegseth forsvarer beslutningen om å forlenge oppdraget.
– En krevende beslutningsprosess førte til forlengelsen, i samråd med marinen, sier han.
Samtidig fortsetter USA å legge press på Iran gjennom en omfattende blokade til sjøs, som har stoppet eller kontrollert flere titalls fartøy. Dette er nå det viktigste militære virkemiddelet mens USA forsøker å tvinge frem en ny avtale om Irans atomprogram.
