Drar med seg barnevogna under bommen og går foran toget

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 30. juni 2023 | 10:43

Så langt i år har det skjedd 400 nestenulykker på norske planoverganger. Det store flertallet er fotgjengere som utsetter seg for livsfare når de krysser ulovlig foran toget.

I fjor ble det satt en dyster rekord med 800 nestensammenstøt på planoverganger. Fortsetter trenden ligger 2023 an til å bli et enda verre år.

– Det finnes mange måter å utsette seg selv og andre for fare ved kryssing av planovergang. I år ser vi at to tredjedeler av det som rapporteres inn dreier seg om myke trafikanter. Vi får meldinger om alt fra hundeiere på tur som gir fingeren til lokfører til stressede småbarnsforeldre som trekker med deg barnevogner under bommene, sier Pål Buset, prosjektleder og ansvarlig for Bane NORs holdningsskapende arbeid i en pressemelding. Han har ikke en enkel forklaring på hvorfor fotgjengere utpeker seg i negativ retning i år, men tror manglende kunnskap har noe med saken å gjøre. 

Det er både farlig og ulovlig å krysse en planovergang når bommene ligger nede og lyset er rødt. Et tog kan veie 700 tonn. Selv om det bråbremser, kan det bruke godt over en kilometer på å stoppe opp. Det kan naturlig nok heller ikke svinge unna. Det går med andre ord fryktelig galt hvis noe, eller noen står i veien for toget.

– Det kan også se ut som om risikovilligheten har økt. Vi voksne må også huske på at vi skal være gode rollemodeller. Jeg leser hoderystende førstehåndsberetninger fra lokførere som nesten har kjørt på barnevogner, eller pulker, sier Buset.

De planovergangene som er mest brukt er sikret med bommer, lyd og lys. Der er det fullstendig ufarlig og uproblematiske å krysse hvis du stopper på rødt og venter til toget har passert. 

Men på noen steder, der det er utfart til skog og mark, strand og vann, eller hyttefelt, er det planoverganger uten lyd, lys og bom, og der må vi stoppe, se og lytte for å skjønne om det er klar bane.

– Støter du på en usikret planovergang, må du se og lytte etter toget for å være sikker på om det er trygt å gå over. Kjører du bil, må du rulle ned vinduet og skru av radioen. Toget sier fra i form av tuting, når det nærmer seg slike planoverganger, forklarer Buset.

Sommer er høysesong for livsfarlig kryssing

Buset, som har sett nærmere på statistikken, kan fortelle at risikoen for sammenstøt mellom både myke og harde trafikanter og tog, er størst i sommerhalvåret.

– Når vi drar ut i sommeren for å bade, fiske, eller telte, eller setter oss bak rattet i bilen, eller campingvognen, må vi rett som det er krysse jernbanen for å komme oss dit vi skal. Da er det viktig å ha tunga rett i munnen. Hovedregelen er at det ikke er farlig å krysse så lenge vi følger regler, skilt og signal.

Men er uhellet ute og bilen du kjører eller sitter i blir fanget mellom bommene, er prosjektlederen klar på hva du bør gjøre.

– Da skal du kjøre ned bommen. Det står også skrevet på innsiden av bomarmen – «Ved fare, kjør ned bommen». Er det kø, eller andre hindringer, må du få deg selv og eventuelle andre i bilen ut sporenstreks og komme dere ut av bilen. Det er bedre å redde livet enn bilen, sier Buset.

mest lest